لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

هاشمی: رهبری قبل و بعد از مذاکرات، تيم ديپلماسی و کارهايشان را تأييد کردند


اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت، روز يکشنبه ششم بهمن ماه، گفته است، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، قبل و بعد از مذاکرات هسته ای ايران و گروه ۱+۵ تيم مذاکره کننده و اقدامات آنها را تاييد کرده است.

به گزارش روابط عمومی و تبليغات مجمع تشخيص مصلحت نظام،‌ اکبر هاشمی رفسنجانی که در ديدار اعضای هیأت مؤسس، شورای مرکزی و جمعی از فعالين «مجمع اسلامی مدافعان عدالت» صحبت می کرد، اصرار بر القای شکست تيم ديپلماسی در مذاکرات هسته‌ای بين ايران و گروه ۱+۵ را مصداق «نگاه سياسی و جناحی به منافع ملی» خوانده است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت گفته است:«رهبری نظام هم قبل و هم بعد از مذاکرات، تيم ديپلماسی و کارهايشان را تأييد کردند، ولی گروهی که اتفاقاً ادعای پيروی از ولايت دارند، هر روز برای مأيوس کردن مردم تلاش می‌کنند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی همچنين در ادامه با اشاره به شرايط سياسی و اقتصادی جامعه در دوران دولت يازدهم، گفت: موفقيت‌های دولت براساس پشتوانه‌های مردمی است، و گرنه مانع‌تراش‌ها حتی منافع ملی را در نظر نمی‌گيرند، چه برسد به اينکه از دولت حمايت کنند.»

ايران و آمریکا،‌بریتانیا،‌فرانسه ، چین ، روسیه و آلمان،گروه ۱+۵ در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ به توافقی شش ماهه برای حل مناقشه برنامه هسته ای اين کشور دست يافتند. اين توافق در حالی از هفته گذشته به اجرا گذاشته شده است که در داخل ايران مخالفت هايی را در پی داشته است.

دولت حسن روحانی،‌ در مورد امضا و اجرای توافق ژنو با انتقادهايی از سوی برخی از اصولگرایان و به ویژه اعضای جبهه پایداری روبه‌روست. يک روز پس از اعلام توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانيوم در ايران و آغاز کاهش تحريم‌ها عليه ايران، برخی رسانه‌ها و چهره‌های اصول‌گرا در جمهوری اسلامی اين اقدام را «تسليت» گفته و توافق ژنو را «نامتوازن» خواندند.

در همین زمینه پیشتر جواد کريمی قدوسی، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس، گفته بود که رهبر ایران نارضايتی خود را در خصوص توافق ژنو در جلسه‌ای با حضور سران قوا و تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران ابراز کرده است.

دفتر آیت الله علی خامنه ای تاکنون به اظهارات این نماینده مجلس واکنشی نشان نداده است.

«به ديپلمات های هسته ای مجال داده شود»

در همين حال علی اکبر ولايتی، مشاور رهبری ايران در امور بين‌الملل در خصوص تيم مذاکره کننده هسته ای گفت: «ديپلمات‌های هسته‌ ای ما در دور گذشته کارآيی خود را نشان داده» و در مسير تعيين شده توسط رهبر ايران و صلاح جمهوری اسلامی ايران گام برداشتند، بنابراين بايد به آن‌ها مجال داده شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا،‌ مشاور رهبر ايران در امور بين الملل اضافه کرده است:«به کسانی که در صحنه هستند و ديپلمات‌های مذاکره‌کننده بايد مجال داده شود تا بتوانند سياست‌های جمهوری اسلامی ايران را که مبانی آن توسط مقام معظم رهبری مشخص شده است در حوزه هسته‌ ای و مذاکرات پيچيده و حساسی که در پيش داريم، جلو ببرند.»

وی اضافه کرده است:« سايران هم از آن‌ها حمايت کنند چراکه بدون ترديد مذاکره‌کنندگان در حوزه هسته‌ ای نشان داده‌اند به چارچوب تعيين شده در نظام جمهوری اسلامی ايران در رابطه با حفظ حقوق هسته‌ ای جمهوری اسلامی ايران پايبند بوده و بايد ما آرزو کنيم که اين همکاران ما که کارآيی خود را در عرصه‌های سياسی نشان داده‌اند به اميد خدا مانند گذشته در مسير درست و منافع جمهوری اسلامی ايران گام بردارند.»

پيشتر يکی از نمايندگان مجلس نمايندگان اصولگرای مجلس و عضو جبهه پايداری گفته بود که شماری از مقامات بلندپايه جمهوری اسلامی از جمله علی اکبر ولايتی در مخالفت با توافق ژنو به رهبر جمهوری اسلامی، نامه نواشته اند.

علی اکبر ولايتی روز گذشته در گفت و گو با خبرگزاری های ايران خبر نوشتن نامه در انتقاد از توافق ژنو را تاييد نکرده و گفته بود:« بنده از اين نامه اطلاعی ندارم.»

علی اکبر ولايتی از منتقدان سياست هسته ای ايران در دوران رياست جمهوری محمود احمدی نژاد بود. وی در يکی از مناظره های تلويزيونی در جريان يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری به شدت از رويکرد هسته ای دولت دهم انتقاد کرد.
XS
SM
MD
LG