لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۲

اعدام دست‌کم «۱۸ تن» در ایران طی ماه گذشته


با اعدام یکی از متهمان قاچاق مواد مخدر که روز سه‌شنبه، هشتم بهمن، در ملاء عام در قزوین انجام شد شمار اعدام‌شدگان طی حدود یک ماه اخیر در ایران به دست‌کم هجده نفر رسید.

اسماعیل صادقی نیارکی، دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین، که در محل اعدام در ملاء عام حضور داشت در حاشیه این اعدام در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، هویت فرد اعدامی را «ح. ل» اعلام کرده و گفت که وی در آخرین بازداشت «هشت کیلوگرم هروئین» همراه خود داشته‌ است.

پیش از این مجتبی ملکی، دادستان استان کرمانشاه، از اجرای حکم اعدام هفت نفر در روز سوم بهمن در کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی جرم پنج نفر از این اعدامیان را «قاچاق مواد مخدر» و جرم دو تن دیگر را «قتل» اعلام کرد.

وی این‌ گونه توضیح داد که هر ۵ نفر فرد اعدامی «در خرید و فروش و حمل و نقل ۱۰۱ کیلو و ۷۳۱ گرم مواد مخدر از نوع تریاک، حشیش، هروئین، و کراک مشارکت داشتند» و در مورد یکی از اعدامیان متهم به قتل گفت که «او همسر خود را به قتل رسانده‌ بود».

در همین حال خبرگزاری مهر پیش از این از اعدام پنج نفر در شیراز تحت عنوان «قاچاقچیان مسلح مواد مخدر» در تاریخ ۲۴ دی خبر داده‌ بود.

علی القاصی، دادستان عمومی و انقلاب شیراز، به مهر گفت که «احکام اعدام این قاچاقچیان که اقدام به حمل و نگهداری مسلحانه ۵۹ کیلوگرم تریاک کرده بودند در محل زندان عادل‌آباد شیراز به اجرا در آمد».

گزارش‌های تأییدنشده

خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، هرانا، نیز روز سه‌شنبه، هشتم بهمن، از چند اعدام دیگر طی روزهای گذشته خبر داده است که این گزارش‌ها هنوز توسط منابع دولتی ایران تأیید نشده‌ است.

هرانا از اعدام «پنج زندانی با هویت نامعلوم در زندان مرکزی ارومیه» خبر داده و نوشته‌ است که «اتهام برخی از این زندانیان حمل و نگهداری مواد مخدر بوده است».

این خبرگزاری در ادامه از اعدام دو زندانی نیز به نام‌های هادی حمیدی زارع متهم به قتل و حمزه رمضانی متهم به قتل در روز دوشنبه، هفتم بهمن‌ماه، خبر می‌دهد.

هرانا همچنین می‌نویسد که «روز گذشته نیز هفت نفر در زندان قزل حصار به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر اعدام شدند».

به نوشته هرانا، «افکار نیوز» نیز گزارش داده است که سه زندانی از اهالی روستاهای شهرستان دلفان به جرم حمل و فروش مواد مخدر در شهرستان ملایر اعدام شده‌اند.

بنا بر این گزارش، سایت «عرش نیوز» نیز سوم بهمن‌ماه از اجرای حکم اعدام یک زندانی متهم به قتل در ساری خبر داده است.

شمار اعدام‌ها در ایران از جمله مواردی است که کشورهای غربی، نهادهای بین‌المللی حقوق بشری و احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، بارها از آن انتقاد کرده‌اند.

در تازه‌ترین گزارشی که گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر منتشر کرده‌اند از دولت ایران خواسته شده است تا جلو اعدام‌هایی را که از آغاز سال جدید میلادی به‌ طور فزاینده‌ای انجام شده است بگیرد.

سازمان عفو بین‌الملل خردادماه سال جاری گزارشی از اعدام‌ها در جهان منتشر کرد که در این گزارش ایران به عنوان دومین کشور جهان از نظر آمار بالای اعدام معرفی می‌شد.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۲، ۳۱۴ تن در ایران اعدام شده‌اند که عفو بین‌الملل می‌گوید با احتساب دست‌کم ۲۳۰ مورد اعدام پنهانی، شمار اعدام‌ها در ایران به بالای ۵۰۰ مورد می‌رسد.
XS
SM
MD
LG