لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

واکنش ها به تجليل از بهروز وثوقی و فردين در جشنواره فيلم «فجر»


سعید راد در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
سعید راد در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
محمدجعفر منتظری٬ رئيس ديوان عدالت اداری ايران، روز شنبه ۱۲ بهمن ماه از اقدام سعيد راد در تجليل از بهروز وثوقی و محمدعلی فردين در مراسم افتتاحيه سی و دومين جشنواره فيلم «فجر» انتقاد کرده و گفته است که حزب الله اجازه نخواهد داد از «فضای معنوی نظام» اين گونه استفاده شود.

در مراسم افتتاحيه سی و دومين جشنواره فيلم «فجر» که روز جمعه در تالار وحدت که با حضور علی جنتی،‌وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی، و شماری از مقامات فرهنگی دولت ايران و هنرمندان برگزار شد ،سعيد راد، بازيگر سينما، از دو بازیگر سینمای پیش از انقلاب ایران تجلیل کرد.

این بازیگر سینمای ایران گفت: اين اميد در دل من زنده شد وقتی که صحبت از دولت تدبير و اميد شد، اين سن خيلی باشکوه است و آدم‌های بزرگی بر روی اين سن آمده‌اند. نگاتيو‌های فيلم‌های آقای قريبيان را دور کره زمين نمی‌شود کشيد، جا کم می اورد . در اينجا می‌خواهم به عنوان يک بازيگر، اجازه بگيرم که از بزرگان بازيگری و سياسيون که اين بخشندگی و مهربانی را داشته باشند که من به عنوان يک بازيگر جرات پيدا بکنم که يادی داشته باشيم از بزرگان بازيگری،‌ آقای ( محمدعلی) فردين و آقای بهروز وثوقی.

سعيد راد اضافه کرد: چه بخواهيم و چه نخواهيم آنها ستون های سينمای بودند و نسل بعد از آنها با شکوه دراين سالن نشسته اند.



«اين مسائل واکنش مراجع را درپی خواهد داشت»

اظهارات سعيد راد در خصوص دو بازیگر سینمای قبل از انقلاب ایران تشويق حضار در سالن را درپی داشت، اما این سخنان واکنش هايی را نیز در بيرون از تالار وحدت در پی داشت داشته است .

رييس ديوان عدالت اداری روز شنبه در واکنش به اين اظهارات گفته است: «شب گذشته در بين افرادی که از آن‌ها تجليل و تکريم به عمل می‌آمد از افراد فاسد قبل از انقلاب با کمال وقاحت تقدير و تشکر شد که من در اينجا از ذکر نام وی خودداری می‌کنم.»

به گزارش «باشگاه خبرنگاران جوان» ، وابسته به صدا و سیما ایران،‌ محمدجعفر منتظری که در مراسم بزرگداشت سی و پنجمين سالروز انقلاب و بازگشت آيت الله خمينی به ايران صحبت می کرد، اضافه کرده است:« برنامه ديشب موجب شد که از طريق سايت بيشتر با اين افراد آشنا شوم، افرادی که قبل از انقلاب فسادشان عالم سينما را گرفته و اين در حاليست که بعد از انقلاب نيز عده‌ای از آن‌ها فرار کرده و برخی از آن‌ها امروز همچنان در خارج از کشور و در زير پرچم سلطنت‌طلبان با افراد فاسد فراری عکس گرفته‌اند. »

محمد علی فردين از بازيگران سينمای قبل از انقلاب ايران بود که پس از انقلاب به دادگاه انقلاب فراخوانده شد. محمدعلی فردين در ۱۸ فروردين ۱۳۷۹ در اثر سکته قلبی در گذشت.

بهروز وثوقی نيز از بازيگران سينمای قبل از انقلاب ايران بود که همزمان انقلاب در ايران کشور را ترک کرد و اکنون درآمريکا بسر می برد.

محمد جعفر منتظری همچنين گفته است:« چرا بايد در نظام جمهوری اسلامی و در روز افتتاحيه فيلم فجر از چنين افرادی تجليل کرد؟ آيا اين بود آنچه امام به دنبال آن بود؟ بعد از ۳۵ سال در يک جشنواره رسمی و با هزينه بيت‌المال از افراد فاسد تجليل کردند و اين در حالی بود که وزير ارشاد به جای برخورد با اين عناصر برای آن‌ها کف زده که اين مسائل واکنش مراجع را درپی خواهد داشت.»

رئيس ديوان عدالت اداری ايران اظهار داشته است: «حزب‌الله اجازه نخواهد داد که اين افراد از فضای معنوی نظام اينگونه استفاده کنند.»

اين در حالی است که حجت‌الله ايوبی،‌رييس سازمان سينمايی، در واکنش به اظهارات سعيد راد گفته است: اظهار نظر هنرمندان و حاضران در افتتاحيه جشنواره فيلم فجر حتی اگر پشت تريبون اين جشنواره باشد ارتباطی به موضع سازمان سينمايی و يا وزارت ارشاد ندارد

وی اضافه کرده است:«ما به عنوان ملتی متمدن و با حوصله نظرات مختلف افراد را می‌شنويم و افراد هم آزادانه در جمهوری اسلامی ايران می‌توانند اظهار نظر کنند و ماهم گوش می‌کنيم، اما مشخص است که هر اظهار نظری از سوی افراد مربوط به خود آنها است و مواضع رسمی وزارت ارشاد و سازمان رسانه‌ای هم مشخص است.»
XS
SM
MD
LG