لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

هیلاری کلینتون مخالف تحریم‌های جدید علیه ایران است


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا، مخالفت خود را با تصویب طرح جدید تحریم‌ها علیه ایران، در حالی‌که تهران با طرف‌های گفت‌وگو بر سر برنامه اتمی در حال مذاکره است، اعلام کرده است.

خانم کلینتون که از بخت‌های نامزدی از سوی حزب دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ میلادی به شمار می‌رود، دلایل خود را در نامه‌ای که هفته گذشته به کارل لوین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا نوشته بود.

این سیاستمدار بانفوذ حزب دمکرات عملا از موضع باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، دفاع کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا با تصویب تحریم‌های جدید علیه تهران و مخالف است و در سخنرانی سالیانه خود در کنگره آن کشور در نهم بهمن ماه نیز بار دیگر تاکید کرده بود که در زمان گفت‌وگوها با ایران، تحریم‌های احتمالی جدید را وتو خواهد کرد.

اوباما می‌گوید باید به دیلپماسی و مذاکرات فرصت داد، تا شاید از طریق آنها بتوان مسئله اتمی ایران را حل کرد.

خانم کلینتون نیز در نامه خود به موضوع مشابهی اشاره کرده و از فرصت ایجاد شده دفاع کرده است.

هیلاری کلینتون نوشته است «تحریم‌ها جدید ما را از مسیر فراز گرفته دیپلماسی منحرف کرده، به حمایت بین‌المللی که (علیه ایران) به دست آمده آسیب می‌زند و در طولانی مدت، تلاش‌ها علیه ایران را با گشایش این در به روی دیگر کشورها، که موضع خود را در برابر آن پیش بگیرند، ضعیف می‌کند».

یک نسخه کپی‌شده از این نامه را سناتور لوین روز یک‌شنبه ۱۳ بهمن در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.

مخالفت او و اوباما با تلاش‌هایی‌ست که طی هفته‌های گذشته در سنای آمریکا برای تصویب تحریم‌هایی جدید علیه ایران شکل گرفته است. هر چند هفته گذشته خبرگزاری رویترز از «متوقف شدن» آنها، گزارشی منتشر کرد.

مقام‌های ایران و شش کشور طرف گفت‌وگو در گروه موسوم به ۵+۱، در ۲۹ بهمن ماه در وین، اتریش، گرد هم می‌آیند تا دور تازه گفت‌وگوها میان خود را برای رسیدن به آنچه توافق گسترده، عنوان شده ادامه دهند.

در حال حاضر طرف‌ها در حال اجرای توافق موقتی ژنو هستند که بر پایه آن بخشی از فعالیت‌های اتمی ایران و بخشی از تحریم‌ها معلق می‌شود.
XS
SM
MD
LG