لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

مذاکرات نمایندگان ۱۴۰ شرکت فرانسوی در تهران برای تجارت با ایران


هیاتی از کارفرمایان ۱۴۰ شرکت فرانسوی بامداد روز دوشنبه برای بررسی بازار و شرایط سرمایه‌گذاری در ایران وارد تهران شدند و مذاکرات با شرکت‌های ایرانی را برای تجارت در کشور آغاز کردند.

به گزارش تلویزیون دولتی ایران، این هیات بزرگ‌ترین هیات تجاری غربی است که طی ۳۰ سال اخیر به ایران آمده‌است.

مهدی میرابوطالبی، معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران، در این رابطه به واحد مرکزی خبر ایران گفت که برای این هیات دیدارهای جداگانه‌ای با سرپرست نهاد ریاست جمهوری و رییس سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی تنظیم شده‌است.

وی افزود که این هیات شامل ۱۰۷ نفر از فعالان حوزه‌های مختلف انرژی، سد و نیروگاه، ترابری، صنایع خودروسازی، سیمان، شیمیایی، دارویی و بهداشتی، مخابرات و فناوری اطلاعات، گردشگری و هتل‌های زنجیره‌ای است.

مهدی میرابوطالبی با اشاره به حضور این هیات در تهران تا پنج‌شنبه گفت: «فردا همایشی با مشارکت اعضای هیات فرانسوی و بیش از ۴۰۰ نفر از فعالان اقتصادی و صاحبان صنعت از بخش دولتی و خصوصی در ساختمان اجلاس سران برگزار می‌شود.»

خبرگزاری ایسنا نیز می‌نویسد که هیات سرمایه‌گذاری فرانسه قرار است در جریان این سفر با مقامات ارشد جمهوری اسلامی از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر نفت دیدار کند.

مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، روز دوشنبه به خبرگزاری ایرنا گفت که به‌جز هیات ۱۰۷نفره کنونی، هیاتی از سرمایه‌گذاران بخش معادن و صنایع معدنی فرانسه نیز قرار است برای بررسی چگونگی گسترش همکاری‌ها به شکل جداگانه به ایران بیایند.

ایرنا نوشت که شرکت‌های نفتی توتال، مهندسی آلستوم، تله‌کام گروپ اورنج از شرکت‌های فرانسوی محسوب می‌شوند که در ترکیب هیات یادشده، به تهران آمده‌اند.

این خبرگزاری هم‌چنین نوشت که «گفته می‌شود، نمایندگانی از شرکت‌های خودروسازی رنو و پژو به همراه قطعه‌سازان بزرگ فرانسه مانند کنتیننتال و میشلن اکنون در تهران به سر می‌برند.»

یک منبع در سفارت فرانسه روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که دیدار این هیات از ایران «تنها حالت بررسی دارد و در این سفر قرار نیست قراردادی به امضا برسد.»

فرانسوآ نیکولو، سفیر پیشین فرانسه در ایران، نیز به رویترز گفت شرکت‌های فرانسوی که پیش از این در ایران فعالیت داشتند تمایل دارند به بازار ایران بازگردند.

وی دراین ارتباط از شرکت‌های رنو، پژو سیتروئن، گروه ایرباس، کردیت آگریکول،گروه‌های مالی سوسیتهژنرال و بی ان پی پاریبا نام برد.

شرکت‌های رنو و پژو سال پیش مدیران خود را برای حضور در یک همایش خودروسازان به ایران فرستاده بودند.

سفر تازه هیات تجاری بزرگ فرانسوی به ایران پس از آن انجام می‌شود که هیات‌های مشابهی اخیراً از هلند، آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، و دیگر کشورها برای یافتن فرصت‌های جدید تجاری وارد تهران شده‌بودند.

بسیاری از شرکت‌های غربی پیش از تشدید تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی در ایران فعالیت داشتند و هم‌اینک با امضای توافقنامه موقت اتمی در ژنو، چشم‌انداز فرصت‌های جدیدی برای حضور در بازار ایران به‌روی آنها گشوده شده‌است.

در پی توافقنامه ژنو که روز سوم آذر میان ایران و گروه ۱+۵ به امضا رسید، ایران در قدم اول درجه غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش داده‌است و قرار است در قبال این اقدام، طی شش ماه آینده ۴٫۲ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده خود را پس بگیرد.
XS
SM
MD
LG