لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

«آیپک» و بیل کلینتون «مخالف» تحریم ایران طی مذاکرات


مجله پولیتیکو، از قول چند تن که در دیدار بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، و سناتورهای آمریکا حضور داشتند می‌گوید این چهره سیاسی و نیز آیپک، لابی قدرتمند یهودیان، با تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در شرایط فعلی مخالفت کرده‌اند.

به نوشته پولیتیکو در ۱۷ بهمن ماه، در این شرایط فشارهای کاخ سفید و باراک اوباما بر کنگره آن کشور قدرت بیشتری پیدا می‌کند و آنها به این شکل از متحدان کلیدی در برابر کنگره برخوردار می‌شوند.

این حمایت در جلسه‌ای خصوصی در روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن ماه بیان شده و کسانی که با پولیتیکو در مورد آن صحبت کرده‌اند، خود در آن حضور داشته‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از مخالفان تصویب تحریم‌های جدید علیه تهران در زمانی که گفت‌وگوها ادامه دارند، است.

او حتی به کنگره ایالات متحده هشدار داده است که در صورت تصویب چنین طرحی، آن را وتو خواهد کرد.

در حالی‌که در هفته‌های گذشته بر تلاش سناتورهای آمریکایی برای افزایش امضاکنندگان احتمالی تحریم‌های جدید افزوده شده بود، اما گزارش‌هایی از متوقف شدن آن طی روزهای گذشته خبر می‌دهند.

در میان سیاستمداران مشهور حزب دمکرات، پیش از بیل کلینتون، همسر او هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین نیز به صف مخالفان تحریم در شرایط فعلی پیوسته بود.

خانم کلینتون در نامه‌ای به رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا، نوشته بود «تحریم‌های جدید ما را از مسیر فراز گرفته دیپلماسی منحرف کرده، به حمایت بین‌المللی که (علیه ایران) به دست آمده آسیب می‌زند و در طولانی مدت، تلاش‌ها علیه ایران را با گشایش این در به روی دیگر کشورها، که موضع خود را در برابر آن پیش بگیرند، ضعیف می‌کند».

مذاکرات ایران و کشورهای موسوم به ۵+۱ برای نخستین بار طی سال‌های گذشته به امضای توافقی موقتی انجامیده است.

طرف‌ها خود را برای ادامه مذاکرات برای رسیدن به توافقی جامع آماده می‌کنند، اما نتیجه این مذاکرات با بدبینی در میان گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی روبه‌روست. آنها خواهان افزایش و ادامه تحریم‌ها علیه ایران تا زمانی هستند که تهران با طرف‌های مذاکره به توافقی کامل برسد. برخی نیز خواهان تعلیق کامل فعالیت‌های اتمی این کشور هستند. آنچه مقام‌های تهران رد کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG