لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

صالحی: حق تولید سوخت ۲۰ درصد را از دست نمی‌دهیم


علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران.
علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه ۲۱ بهمن تاکید کرد که ایران «حق تولید سوخت ۲۰ درصد» را از دست نمی‌دهد و در همین روز معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران نیز با بیان این‌که «هیچ سایتی تعطیل نخواهد شد» گفت که «غنی‌سازی اورانیوم به عنوان حق مسلم ایران ادامه خواهد یافت.»

این تاکیدات در حالی صورت می‌گیرد که مسئله غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم به خاطر احتمال کاربرد آن در ساخت بمب هسته‌ای از نگرانی‌های عمده قدرت‌های غربی در ارتباط با برنامه اتمی ایران است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، با بیان این که «ما در این عرصه قصد کُند کردن یا عقب‌گرد نداریم»، اظهارداشت: «اگر نقض تعهداتی در غنی‌سازی ۲۰ درصد از سوی طرف مقابل شاهد باشیم به سرعت و در چند ساعت می‌توانیم به جایگاه اولیه خود بازگردیم.»

آقای صالحی که در یک پایگاه هوایی سخن می‌گفت هم‌چنین اظهار داشت: «اگر به هر سطحی از غنی‌سازی در آینده نیاز داشته باشیم و از دادن آن به ما استنکاف کنند ما خودمان آن را می‌سازیم.»

وی اضافه کرد: «اگر برای امری صلح‌آمیز نیاز داشته باشیم روزی مثلا اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تولید کنیم توانایی‌اش را داریم.»

رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره حساسیت و نگرانی غرب درباره راکتور اراک و تولید پلوتونیوم گفت: «هر پلوتونیومی قادر به استفاده در سلاح هسته‌ای نیست در عین حال ما کارخانه و فعالیت بازفرآوری نداریم.»

وی تاکید کرد: «روش‌هایی وجود دارد که نگرانی‌ها در این‌باره برطرف شود. راکتور آب سنگین اراک باقی خواهد ماند و تمام کارکردهایش را حفظ می‌کند. اما می‌توانیم تغییرات فنی دهیم که از آن مقدار پلوتونیومی که تولید می‌کند کمتر تولید شود.»

مقامات ایران پیش از این نیز اعلام کرده بودند که غرب پیشنهاد ساخت راکتور آب سبک به جای راکتور آب سنگین را داده، اما آنها این پیشنهاد را رد کرده‌اند.

به تازگی نیز سخنان وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، واکنش شدید ایران را در پی داشته‌است، آنجا که می‌گفت ایران برای فعالیت صلح‌آمیز اتمی نیازی به راکتور آب سنگین اراک ندارد.

اما علی‌اکبر صالحی از راکتور آب سنگین اراک به عنوان یک «دستاورد علمی و تکنولوژیکی» نام می‌برد که «می‌تواند در حوزه علم و فناوری مورد استفاده قرار گیرد» و از جمله برای بیماران سرطانی «رادیوایزوتوپ تولید کند».

ایران بر اساس توافقنامه شش‌ماهه ژنو متعهد شده‌است که از نصب تجهیزات عمده در تاسیسات اراک خودداری کند.

تخت روانچی: هیچ سایتی تعطیل نخواهد شد

به گزارش خبرگزاری فارس، مجید تخت روانچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران روز دوشنبه در نشستی مشترک با سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسشی در خصوص چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای گفت که «ما آمادگی داریم جهت رفع نگرانی‌های مشروع عمل کنیم.»

وی افزود: «ولی این کار می‌بایست در عین حفظ حقوق ملت ایران صورت گیرد. در این راستا هیچ سایتی تعطیل نخواهد شد و غنی‌سازی اورانیوم به عنوان حق مسلم ایران ادامه خواهد یافت.»

واکنش عراقچی به شرمن: برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست

در همین حال، به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه یکشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون به اظهارات وندی شرمن، معاون وزير خارجه آمريکا، درباره تصمیم‌گیری درباره موشک‌های بالستیک ایران در مذاکرات گام نهایی واکنش نشان داد.

وی اظهار داشت: «موضوع مذاکرات با ۱+۵ تنها هسته‌ای است و به هیچ وجه وارد موضوع دیگری نمی‌شویم. این موضوع را در مذاکرات قبلی روشن کردیم و برای مذاکرات آینده نیز روشن است که به هیچ وجه وارد موضوع دیگری نمی‌شویم.»

عباس عراقچی افزود: «از خانم شرمن سوال می‌کنند که در توافق گام اول چرا وارد موضوعات برنامه موشک‌های بالستیک ایران نشده‌اید چرا که اگر قرار باشد ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا کند، اینها می‌تواند عامل بمب باشد و خانم شرمن پاسخ می‌دهد که همه چیز را نمی‌شود در گام اول توافق کرد. نمی‌گوید ایران اجازه نداد که کسی در موضوع دیگری صحبت کند و می‌گوید این مسئله را در گام بعدی قرار می‌دهیم.»

وی تاکید کرد: «روشن می‌کنم که به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم در موضوع غیر هسته‌ای به ویژه دفاعی وارد شود. همان طور که در مذاکرات قبلی اجازه ندادیم وارد هیچ موضوع دیگری شوند در مذاکرات آتی هم اجازه نمی‌دهیم. مسائل دفاعی قابل مذاکره نیست و از خطوط قرمز ماست.»

وندی شرمن که هدایت تیم مذاکره‌کنندگان آمریکا در گروه ۱+۵ را بر عهده دارد هفته پیش در جلسه‌ای خطاب به سنای آمریکا گفت که در توافق جامع و نهایی با ایران قرار است به مسئله برنامه موشک‌های بالیستیک ایران نیز پرداخته شود.
XS
SM
MD
LG