لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۰

رویترز: کره‌ جنوبی پول نفت ایران را پرداخت می‌کند


خبرگزاری رویترز به نقل از منابع بانکی در کره‌ جنوبی نوشت که سئول درصدد پرداخت پول نفت وارداتی از ایران است که تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران تاکنون مانع آن شده بود.

این گزارش که روز چهارشنبه، ۲۳ بهمن، منتشر شده است، اشاره‌ای به توافق‌نامه موقت هسته‌ای ژنو دارد که اجازه دسترسی ایران به بخشی از درآمدهای نفتی خود را می‌دهد و بیان می‌کند که کره‌ جنوبی در پی این توافق‌نامه امکان پرداخت بدهی‌های خود به ایران را پیدا کرده است.

مطابق توافق‌نامه ژنو، ایران تا آخر ماه میلادی ژوییه در هشت مرحله به ۴.۲ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود دسترسی خواهد داشت که تحریم‌ها تاکنون اجازه انتقال آن به کشور را نمی‌داد.

در این میان کشور ژاپن که از خریداران عمده نفت ایران به‌ شمار می‌آید پس از توافق‌نامه ژنو برای پرداخت پول مسدود شده نفت ایران پیشگام شد و حال نیز کره‌ جنوبی درصدد انجام چنین کاری برآمده است.

رویترز می‌نویسد که مشخص نیست کره‌ جنوبی چه میزان پول به ایران پرداخت خواهد کرد، اما پولی که بانک مرکزی ایران تا آخر سال ۲۰۱۳ میلادی در دو بانک‌ کره‌ جنوبی داشته ۵.۶ میلیارد دلار است.

این بانک‌ها، یکی بانک دولتی ووری و دیگری بانک اینداستریال [صنعت] کره‌ جنوبی است که هیچ یک حاضر نشده‌اند درباره انتقال پول به ایران توضیحی به خبرنگار رویترز بدهند.

از سویی مقامات وزارت اقتصاد کره‌ جنوبی هم در گفت‌وگو با این خبرگزاری تاکید کرده‌اند که هنوز هیچ تصمیمی برای انتقال پول به ایران گرفته نشده است.

کره‌ جنوبی، ژاپن، چین و هند، چهار کشور آسیایی خریدار عمده نفت ایران در طول سال گذشته خرید نفت ایران را به خاطر تحریم‌ها ۱۵ درصد کاهش دادند که پرداخت پول آن نیز امکان‌پذیر نبوده است.

اما به دنبال توافق‌نامه ژنو تاکنون ژاپن بخشی از این پول‌ها را به ایران عودت داده که رویترز میزان آن را به نقل از منابع تایید شده، ۵۵۰ میلیون دلار عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG