لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

آمریکا خواستار آزادی رهنورد، موسوی و کروبی شد


وزارت خارجه آمریکا، ۲۵ بهمن‌ ماه، در بیانیه‌ای که در سومین سالگرد حصر خانگی زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی صادر کرده بر خواست خود برای آزادی «زندانیان عقیدتی» در ایران تاکید کرده است.

در این بیانیه با اشاره به حصر خانگی چهره‌های سرشناس معترض به دولت پس از انتخابات سال ۱۳۸۸، آمده است که این سازوکار دولتی «همراه با جامعه جهانی اعتراض خود را به ادامه زندانی کردن آنها و آزار خانواده‌هایشان نشان داده و خواستار آزادی هر چه سریع‌تر آنهاست».

ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه می‌گوید «قانون اساسی ایران، قوانین آن و تعهدات بین‌المللی این کشور، به شهروندانش این ضمانت را داده است که تحت محاکمه‌ای دست‌کم منصفانه قرار گیرند و بازداشت و محبوس کردن دلخواهانه آنها را سلب می‌کند».

در ادامه آمده است که ایالات متحده همچنان از دولت ایران می‌خواهد تا به این تعهدات پایبند بوده و بار دیگر خواست خود را برای آزادی همه زندانیان عقیدتی تکرار می‌کند.

همزمان با وزارت خارجه آمریکا سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای در روز ۲۵ بهمن ماه ضمن «هشدار» به کافی نبودن «کاهش محدودیت‌های» رهنورد، کروبی و موسوی، خواستار آزادی فوری آنها شده است.

مسئول امور حقوق بشر در دولت آلمان نيز دربيانيه‌ای خواسته است تا این سه نفر فوری آزاد شوند.

چهره‌های سرشناس معترض به انتخابات سال ۱۳۸۸، که محمود احمدی‌نژاد در آن پیروز کارزار معرفی شد، ۲۹ بهمن ماه در حصر خانگی قرار گرفتند.

این حصر عملا پس از راه‌پیمایی ۲۵ بهمن ماه در ایران در حمایت از جنبش‌های اعتراضی در مصر و تونس صورت گرفت. دو روز پس از راه‌پیمایی ۲۲ بهمن که دولت ایران هر ساله به برپایی آن کمک می‌کند.

موسوی و کروبی خواسته بودند تا به آنها برای برگزاری تظاهرات مجوز رسمی داده شود. مجوزی که صادر نشد اما گروه‌های حامی معترضان، در فراخوان‌هایی بر برگزاری راهپیمایی ۲۵ بهمن تاکید کردند. در نهایت نیز هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند. آن تظاهرات دست‌کم دو کشته بر جای گذاشت.

پس از آن احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، خواست تا موسوی و کروبی در خانه‌های خود «زندانی» شوند.

در ایران دادگاهی برای این چهره‌های معترض برگزار نشده است. سخنان گوناگونی -از جمله طی ماه‌های گذشته و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی- در مورد وضعیت حصر آنها مطرح شده، اما گروهی از مقام‌های عالی‌رتبه حکومتی بر «توبه» برای رفع حصر تاکید دارند.

چهره‌های معترض چنین کاری نکرده‌اند. فرزند مهدی کروبی نیز اخیرا از قول پدر خود گفته بود او «نزد خدایان زمینی توبه نمی‌کند».
XS
SM
MD
LG