لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

لایه پنجم پدافند موشکی اسرائیل رونمایی شد


اسرائیل لایه پنجمی از سپر پدافندی حریم هوایی خود را در نمایشگاه هوایی سنگاپور رونمایی کرد.

این سیستم جدید دفاعی، یک سامانه پدافند لیزری جدید است که «پرتو آهنین» نام گرفته‌است.

«پرتو آهنین» قرار است به عنوان تکمیل‌کننده لایه چهارم دفاعی اسرائیل یعنی لایه محافظتی موسوم به «گنبد آهنین» عمل کند.

یک مقام نظامی اسرائیل در این زمینه به خبرگزاری رویترز گفت «پرتو آهنین» لایه پنجم از سپر دفاعی لایه به لایه اسرائیل است.

«گنبد آهنین» از سه سال پیش در اسرائیل به کار گرفته شده و توانسته است راکت‌های شلیک شده از غزه به سوی جنوب و حتی مرکز اسرائیل را در هوا شکار و منهدم کند.

اهمیت «گنبد آهنین» در جریان عملیات نظامی هشت روزه ارتش اسرائیل در نوامبر ۲۰۱۲ علیه تشکل‌های فلسطینی در غزه ثابت شد زیرا برای نخستین بار فلسطینی‌ها از غزه به سوی تل‌آویو و بیت المقدس راکت‌هایی با برد متوسط، از جمله راکت‌های دریافت شده از ایران با نام «فجر ۵» شلیک کردند که اکثر آنها توسط «گنبد آهنین» در هوا شکار و منهدم شد.

«گنبد آهنین» در برابر راکت‌هایی که برد کوتاه و متوسط دارند، لایه محافظتی بوجود می‌آورد درحالی که «پرتو آهنین» راکت‌های کوچک دیگری را که «گنبد آهنین» قادر به شناسایی آنها نبود، ردگیری و در هوا منهدم می‌کند.

چند سامانه «گنبد آهنین» به طور دائم در جنوب اسرائیل فعالیت می‌کنند و در همین روزهای گذشته شمار دیگری از راکت‌های شلیک شده از سوی تشکل‌های مسلح در غزه را منهدم کرده بود.

در عملیات هشت روزه نوامبر ۲۰۱۲، اسرائیل ناچار شد که «گنبد آهنین» را برای نخستین بار در اطراف بیت‌المقدس و تل‌آویو مستقر کند.

از زمان به کارگیری «گنبد آهنین» تقریباً تمامی راکت‌هایی که از غزه شلیک شده است، تلفات یا آسیب جانی در میان ساکنان اسرائیل نداشته است. «گنبد آهنین» زمانی که تشخیص دهد راکت دشمن به سوی مناطق باز می‌رود، فعال نمی‌شود تا در خرج موشک صرفه‌جویی کند.

به‌کارگیری «گنبد آهنین» برای اسرائیل هزینه بالایی داشته زیرا برای هر موشکی که از آن شلیک می‌شود تا راکت دشمن را شکار کند، دست‌کم پنجاه هزار دلار هزینه به ارتش این کشور تحمیل کرده است درحالی که راکت‌های فلسطینی‌ها گاه ابتدایی و دست‌ساز است و با هزینه اندکی ساخته شده است.

سامانه پدافند لیزری «پرتو آهنین» مانند «گنبد آهنین» ساخت «رافائل»، یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های صنایع نظامی و تسلیحاتی اسرائیل است.

این کارخانه هم‌چنین سامانه‌های دفاعی در برابر موشک‌های بالیستیک و دوربرد، با نام «پیکان» («ختص») را طراحی و تولید کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و بین‌المللی، عامیت تسیمر، سخنگوی مجتمع صنایع نظامی «رافائل» گفت «با رونمایی این سامانه "گنبد آهنین" دقیقا جنگ ستارگان عملی شده است؛ لیزر سامانه مثل یک صاعقه (بر هدف) فرود می‌آید و کار را تمام می‌کند».

کاربرد لیزر در هزینه استفاده از موشک «گنبد آهنین» صرفه‌جویی زیاد به‌وجود می‌آورد اما مقام نظامی اسرائیل به رویترز گفته است که «پرتو آهنین» جایگزین «گنبد آهنین» نمی‌شود.

این مقام نظامی اسرائیل گفته است، با وجود رونمایی از سامانه لیزری «پرتو آهنین» فعلاً از سامانه‌های پیشین که چهار لایه محافظتی بر فراز حریم هوایی اسرائیل به‌وجود می‌آوردند، استفاده می‌شود؛ سامانه‌های قبلی «پیکان یک»، «پیکان دو»، «فلاخن داوید» و «گنبد آهنین» بودند.

اسرائیل برای مقابله با موشک‌های دوربرد ایران سامانه‌های «پیکان» (ختص) را توسط کارشناسان نظامی خود طراحی کرد و آن را با بودجه‌های کلانی که از آمریکا گرفت، ساخت.

مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل همواره ابراز نگرانی کرده‌اند که در صورت وقوع یک جنگ، از جمله با ایران، در کنار موشک‌های دوربردی که به سوی تل‌آویو شلیک شود، حزب‌الله لبنان و تشکل‌های فلسطینی موشک‌های میان‌برد و راکت‌های مختلف را از لبنان و غزه و یا از صحرای سینا در شمال مصر به سوی اسرائیل شلیک کنند.

بر پایه آخرین ارزیابی ژنرال آویو کوخاوی، رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، تنها حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی زرادخانه‌ای بزرگ که ممکن است تاکنون دست‌کم صد و هفتاد هزار موشک و راکت در آن آماده باشد، برای حمله احتمالی به اسرائیل تهیه کرده‌اند.

ژنرال کوخاوی ماه گذشته در همایش امنیتی هرتصلیا گفت حزب‌الله در روندی پیوسته در حال تجهیز خود به سلاح‌هایی است که بعید نیست در یک جنگ واقعی، بخواهد برتری و تسلط دریایی و هوایی اسرائیل را دست‌کم در روزهای اول چنین جنگی به چالش بکشد.

برای مقابله با این خطرات، اسرائیل پیشاپیش خود را به سامانه‌های دفاعی پنج‌لایه‌ای مجهز کرده است اما تنها توانایی «گنبد آهنین» در صحنه عملی جنگ اثبات شده است.

روزنامه هاآرتص سه‌شنبه نوشته بود کشورهای بسیاری در نمایشگاه هوایی سنگاپور برای خرید «پرتو آهنین» از اسرائیل، جهت تجهیز ارتش خود به آن، اشتیاق نشان داده‌اند و مذاکراتی نیز در این زمینه صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG