لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

وعده تحقیق و تفحص درباره خشونت در اردوگاه پاپوآ گینه نو


جزیره مانوس در شمال پاپوآ گینه نو
جزیره مانوس در شمال پاپوآ گینه نو
در حالی که یک سازمان مدافع حقوق پناهجویان و آوارگان، قربانی ناآرامی در اردوگاه پاپوآ گینه نو را ایرانی کرد معرفی کرده، دو کشور استرالیا و پاپوآ وعده تحقیق و تفحص درباره چگونگی و دلایل خشونت در این اردوگاه را داده‌اند.

روز دوشنبه، ۲۸ بهمن‌ماه، در جریان دومین روز از شورش و درگیری در یکی از اردوگاه‌های نگهداری از پناهجویان استرالیا واقع در جزیره مانوس پاپوآ گینه نو یک نفر کشته و ۷۷ تن زخمی شدند.

به دنبال این اتفاقات، دولت پاپوآ گینه نو فرد قربانی را ایرانی معرفی کرده و گفت که این فرد در اثر جراحاتش در بیمارستان درگذشته است.

به دنبال مرگ پناهجوی ایرانی در اردوگاه مهاجران استرالیا در پاپوآ گینه نو٬ وزارت خارجه جمهوری اسلامی با احضار سفیر استرالیا در تهران نسبت به «بدرفتاری و اعمال خشونت» علیه پناهجویان اعتراض کرد.

حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی سازمان «ائتلاف اقدام برای آوارگان» در استرالیا روز چهارشنبه، ۳۰ بهمن، این ایرانی قربانی را «کرد» و اقدام پلیس پاپوآ را که به مرگ او منجر شده «قتل» توصیف کرده است.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که سازمان‌های حقوق بشری در استرالیا در واکنش به خبر تحقیق و تفحص درباره خشونت در اردوگاه پاپوآ ابراز نگرانی کرده‌اند که دو دولت استرالیا و پاپوآ گینه نو «به اندازه کافی بی‌طرف نخواهند بود».

همین سازمان‌ها روز چهارشنبه اعلام کرده‌اند که آن چه در این اردوگاه آوارگان رخ داد «تراژدی»ای بود که «لاجرم دیر یا زود اتفاق می‌افتاد».

پل پاور، مدیر شورای آوارگان استرالیا، در این باره گفت: «برای پناهجویانی که پیشتر در معرض تعقیب یا شکنجه بوده‌اند و سفری خطرناک را در سودای امنیت و پناهگاه پشت سر گذاشته‌اند، بازداشت درازمدت در مکانی دورافتاده با شرایط سخت محیط را بیش از پیش آبستن حوادث می‌کند.»

در همین حال گرچه سه‌شنبه شب دیگر اعتراض و ناآرامی از اردوگاه پاپوآ گینه نو گزارش نشده است، خبرگزاری فرانسه می‌گوید که وزیر مهاجرت استرالیا به صد نیروی امنیتی دیگر دستور آماده‌باش داده است.

بنا بر قوانین جدید استرالیا، تمامی پناهجویانی که سوار بر قایق به این کشور می‌گریزند٬ به اردوگاه‌هایی خارج از خاک استرالیا منتقل می‌شوند که اردوگاه مانوس در پاپوآ گینه نو از جمله این اردوگاه‌های دورافتاده است.

به گزارش ایرنا٬ سفیر استرالیا در ایران روز سه‌شنبه ضمن ابراز تاسف از مرگ یک ایرانی در جریان درگیری‌های اردوگاه مانوس تاکید کرده است که اظهارات وزارت خارجه ایران را به دولت خود منتقل کرده و نتیجه را اعلام خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG