لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

حملات سازمان‌یافته رسانه‌ها و شخصیت‌های تندرو به روزنامه «آسمان»


صفحه نخست روزنامه آسمان در روز یکشنبه، ۲۶ بهمن.
صفحه نخست روزنامه آسمان در روز یکشنبه، ۲۶ بهمن.
رسانه‌ها و شخصیت‌های تندروی نزدیک به جریان اصولگرای جمهوری اسلامی حملات سازمان یافته‌ای علیه روزنامه تازه انتشار یافته «آسمان» آغاز کرده‌اند و این نشریه را به دلیل «غیرانسانی» خواندن «لایحه قصاص» به قداست‌زدایی از مقدسات دینی متهم کرده و خواستار تعطیلی آن شدند.

آسمان که پیش‌تر به صورت هفتگی چاپ می‌شد از ۲۶ بهمن امسال انتشار روزنامه‌ای خود را آغاز کرده و سردبیری آن با محمد قوچانی است.

اظهارات داوود هرمیداس باوند، استاد علوم سیاسی، درباره لایحه قصاص که در شماره روز سه شنبه، ۲۹ بهمن، روزنامه آسمان منتشر شده است، موجب شده تا موجی از حملات سازمان یافته از سوی رسانه‌ها و شخصیت‌های تندرو نزدیک به جناح اصولگرا علیه آن آغاز شود.

آقای باوند در گردهمایی اساتید و دانشجویان علوم سیاسی دهه ۶۰ با اشاره به اخراج ۱۲ نفر از اساتید حقوق توسط نجفقلی حبیبی، رییس پیشین دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، گفته بود: «دلیل این کار تا آنجایی که یادم می‌آید این بود که جبهه ملی علیه لایحه غیرانسانی قصاص بیانیه صادر کرده بود و این استادان که اکثرا رشته حقوق خوانده بودند بیانیه جبهه ملی را امضاء کرده بودند».

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران با انتشار یادداشت‌ها، مصاحبه‌های متعدد و بازتاب سخنرانی شخصیت‌های جناح اصولگرا، در صف مقدم حملات سازمان یافته علیه روزنامه «آسمان» بوده است.

این خبرگزاری با انتشار یادداشتی به قلم فردی به نام «رضا سراج»، مدعی کلید خوردن «یک سناریوی پیچیده و در عین حال چند سویه» توسط روزنامه‌های به گفته آن «زنجیره‌ای افراطی» شده است که از دید وی، هدف آن «تضعیف ارزش‌های اسلامی و انقلابی به منظور تغییر فضای ارزشی جامعه و لیبرالیزه کردن آن» و همچنین «به صحنه کشاندن افراطیون و جسارت بخشیدن به آنان برای تداوم روند قداست شکنی و دوقطبی سازی جامعه» است.

تصویر گزارش روزنامه «آسمان» درباره اظهارات هرمیداس باوند
تصویر گزارش روزنامه «آسمان» درباره اظهارات هرمیداس باوند
​فارس همچنین اظهارات آیت‌الله حسینی بوشهری، دبیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، را بازتاب داده که گفته است: «آیا باید باز هم نشست و شاهد این باشیم که در روزنامه‌های داخلی حکم الهی قصاص را غیرانسانی ‌شمارند و با الفاظ و واژگان به مقدسات و اصول اسلامی توهین کنند؟ مشکل مردم ایران تنها مشکل آب و نان نیست، آنچه که مردم را به انقلاب اسلامی جلب کرد پاسداشت از اسلام بود».

قاسم جعفری، نماینده بجنورد در مجلس، نیز خواستار برخورد مدعی‌العموم با روزنامه آسمان شده است.

خبرگزاری «تسنیم»، دیگر سایت نزدیک به سپاه، گفت‌وگویی با ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در مجلس، انجام داده که وی گفته است: «اگر کسی مواردی را که صریحا قرآن به آن اشاره کرده از جمله قصاص، منکر شود، ‌ارتداد در مورد وی قطعی است».

اشاره وی به حکمی است که آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در خرداد سال ۶۰ صادر و اعضای جبهه ملی ایران را به دلیل «غیرانسانی» خواندن لایحه قصاص، «مرتد» اعلام کرد.

سایت «مشرق نیوز» که به محافل امنیتی نزدیک است، نیز با فردی به نام صادق کوشکی که او را نویسنده و پژوهشگر معرفی کرده است، مصاحبه کرده و از قول او نوشته است که «اگر وزیر ارشاد و هیات نظارت به سرعت اقدام به توقیف این روزنامه به جرم توهین به مقدسات نکنند، اتهام غیرانسانی خواندن قصاص متوجه آن‌ها نیز می‌شود».

صادق کوشکی خواستار آن شده است که «وزارت ارشاد و شخص وزیر وارد عمل شوند و اجازه ندهند» که این روزنامه‌ به گفته او «هتاک» در روزهای آینده منتشر شود.

در همین حال، خبرگزاری فارس به نقل از علاء‌الدین ظهوری، دبیر هیات نظارت بر مطبوعات خبر داده است که «موضوع روزنامه آسمان مبنی بر اینکه قصاص را امری غیرانسانی اعلام کرده است از جنبه محتوایی در جلسه هفته آینده هیات نظارت بر مطبوعات بررسی می‌شود».

حملات به روزنامه آسمان در حالی ادامه دارد که عباس بزرگمهر، مدیرمسئول این روزنامه، به خبرگزاری «تسنیم» گفته است: «این بخش از نشریه توسط مدیریت روزنامه آسمان پیش از چاپ حذف شده بود اما متاسفانه به دلایل فنی، این حذف اعمال نشده است».

روزنامه آسمان در شماره پنجشنبه، اول اسفند، خود نیز توضیحی به چاپ رسانده و نوشته است: «در شماره ۴ روزنامه "آسمان" به دلیل تراکم و شتاب کار در روزهای آغازین انتشار روزنامه، مطلب مندرج در صفحه ۲۳ بدون اعمال تغییرات و حذفیات اعمال‌شده از سوی مدیریت روزنامه، روانه چاپخانه شده بود».

به نوشته این روزنامه، «این اشتباه به دلیل آشفتگی شروع کار و ضعف امکانات فنی رخ داده و بدیهی است که دیدگاه "آسمان" نبوده است و فرض بر این بوده که گوینده سخن تنها در پی بیان عنوان عنوان اعلامیه جبهه ملی بوده و با همین حساسیت متن اصلاح شد که متاسفانه سهوا اعمال نشد».
XS
SM
MD
LG