لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

نامه روحانی برای تحقق «اقتصاد مقاومتی» به معاون خود


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول خود، پس از دستور رهبر ایران برای اجرای «اقتصاد مقاومتی» خواستار «اقدام» برای «جلب مشارکت گسترده» برای «دستیابی به اهداف سند بیست ساله» شد.

در این نامه که پنج‌شنبه اول اسفند به معاون اول دولت فرستاده شده، ۱۱ مورد به عنوان «ضروریات» در این زمینه آمده است.

رئیس‌جمهوری ایران از معاون خود از جمله خواسته است تا معاونت برنامه‌ریزی راهبردی رئیس‌جمهوری و وزارت اقتصاد پیشنهادهای لازم، نقشه راه و زمانبندی اجرای «مواد ۲۴ گانه» را تهیه و ارائه کنند.

«مواد ۲۴ گانه» به نامه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران باز می‌گردد که در ۳۰ بهمن ماه، «سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» در آن ابلاغ شده بود.

در آن دستور ۲۴ گانه، رهبر ایران خواستار مواردی مانند «اقتصاد دانش‌بنیان»، «افزایش تولید داخلی کالاهای اساسی» و «ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی» یا مورادی کلی مانند «حمایت از صادرات کالا»، «تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات» یا «صرفه‌جویی در هزینه‌ها» شده بود.

او در عین حال اجرای مواردی مانند «تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده» یا «رصد برنامه‌های تحریم و افزایش هزینه برای دشمن» را نیز ابلاغ کرده است.

حسن روحانی در نامه خود به آقای جهانگیری خواسته است تا «بانک مرکزی، تدابیر پولی، اعتباری و ارزی متناسب با این سیاست‌ها را تهیه و در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دهد».

او در بخشی دیگر از نامه خود نیز از وزارت ارشاد، آموزش و پرورش، علوم و آموزش عالی و رسانه‌های کشور خواسته است «با جلب مشارکت اندیشمندان، نویسندگان، هنرمندان در جهت تبیین اقتصاد مقاومتی و گفتمان‌سازی لازم برنامه‌ریزی و اقدام نمایند».

دیگر وزارت‌خانه‌های دولت نیز به اشکال گوناگون موظف به انجام برخی امور شده‌اند. از جمله از وزارت خارجه خواسته شده تا تلاش هایش را در «توسعه پیوندهای راهبردی و استفاده از دیپلماسی فعال در جهت تأمین حضور عزتمندانه ایران در اقتصاد جهانی در لغو محدودیت‌ها در چارچوب سیاست‌های نظام» گسترش دهد.

ایران طی سال‌های گذشته به‌دلیل پی‌گیری برنامه اتمی خود با تحریم‌های بین‌المللی و نیز یک‌جانبه کشورهایی مانند آمریکا و نهادهایی مانند اتحادیه اروپا روبه‌رو شد. غرب ایران را متهم به همکاری نکردن با سازوکارهای بین‌المللی کرده است. ایران این موضوع را رد می‌کرد. با روی کار آمدن حسن روحانی، دولت جدید، سیاستی جدید را در رابطه با کشورهای دیگر در پی گرفت.

بخشی از تحریم‌ها در پی توافقی اولیه به حال تعلیق درآمده‌اند.
XS
SM
MD
LG