لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

افزایش صادرات نفت ایران به هند و چین در پی کاهش تحریم‌ها


آمار آژانس بین‌المللی انرژی حاکی است که صادرات کلی نفت ایران در ماه ژانویه نسبت به متوسط صادرات نفت این کشور در سال ۲۰۱۳ روزانه تا ۲۵۰ هزار بشکه افزایش یافته است.
آمار آژانس بین‌المللی انرژی حاکی است که صادرات کلی نفت ایران در ماه ژانویه نسبت به متوسط صادرات نفت این کشور در سال ۲۰۱۳ روزانه تا ۲۵۰ هزار بشکه افزایش یافته است.
خبرگزاری رویترز از افزایش صادرات نفت ایران به دو کشور آسیایی چین و هند در ماه ژانویه گذشته خبر داده است.

این گزارش که روز جمعه، دوم اسفند، منتشر شده است بیان می‌کند ایران به دنبال توافق‌نامه موقت ژنو و کاهش تحریم‌ها علیه آن توانسته است صادرات نفت خود را به سقف مجازی که برای آن تعیین شده نزدیک کند.

بر این اساس، صادرات نفت ایران به هند در ماه ژانویه نسبت به ماه قبل آن بیش از دو برابر افزایش یافته است که دلیل دیگر آن هم راه‌اندازی دوباره یک پالایشگاه هندی است که طی سه ماه اخیر تعطیل شده بود.

این گزارش می‌گوید که حجم واردات نفت هند از ایران در ماه ژانویه ۴۱۲ هزار بشکه در روز بوده است، در حالی که این رقم ماه سپتامبر ۱۸۹ هزار و ۱۰۰ بشکه بود.

حجم واردات نفت هند از ایران در ماه گذشته نسبت به همین زمان در سال گذشته نیز ۴۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

از سویی صادرات نفت ایران به کشور چین هم در ماه ژانویه به نسبت ماه گذشته آن ۱۱.۲ درصد افزایش داشته و از ۵۰۷ هزار و ۷۰۷ بشکه به ۵۴۶ هزار و ۵۳۶ بشکه در روز رسیده است.

آمار آژانس بین‌المللی انرژی که ۲۴ بهمن‌ماه منتشر شد، حاکی است که صادرات کلی نفت ایران در ماه ژانویه به یک میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه رسیده و نسبت به متوسط صادرات نفت این کشور در سال ۲۰۱۳ روزانه تا ۲۵۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

رویترز در این زمینه می‌نویسد که حجم حمل و نقل نفت ایران در ماه ژانویه سال جاری بالا‌ترین مقدار از فوریه سال ۲۰۱۲ تاکنون بوده است.

ایران تا ماه مارس ۲۰۱۲، سه ماه مانده به اجرا شدن تحریم‌های نفتی و بانکی غرب، دومین تامین‌کننده نفت وارداتی هند بود، اما هم اکنون به هفتمین جایگاه سقوط کرده است. سال مالی هند اول آوریل، تقریبا مصادف با سال خورشیدی (با اختلاف ۱۰ روز) آغاز می‌شود.

رویترز می‌نویسد که واردات نفت هند از ایران طی بازه زمانی آوریل-ژانویه (۱۰ ماه) به طور متوسط روزانه ۲۰۱ هزار بشکه بوده است که نسبت به همین زمان در سال گذشته ۲۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

هند برای سال جاری مالی، واردات روزانه ۲۲۰ هزار بشکه نفت از ایران را برنامه‌ریزی کرده بود که ۱۵ درصد کمتر از سال مالی گذشته است، با این حساب این کشور در ماه‌های فوریه و مارس مجاز است روزانه ۳۱۸ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت از ایران بخرد.

بر اساس تحریم‌های آمریکا که از ژوئیه ۲۰۱۲ آغاز شد، کشورهای واردکننده نفت ایران هر شش ماه یک بار در ازای کاهش بیشتر واردات نفت از ایران، از تحریم‌های آمریکا معاف می‌شوند.

بر اساس توافق هسته‌ای که سوم آذرماه میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد و از ۳۰ دی‌ماه به اجرا گذاشته شد، آمریکا فعلا برای شش ماه فشار بر مشتریان نفتی ایران برای کاهش دوباره واردات نفت از این کشور را متوقف کرد.
XS
SM
MD
LG