لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۸

نگرانی سازمان ملل از اعدام های اخیر در ایران


سخنگوی کميساريای عالیِ حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه دوم اسفندماه ضمن ابراز نگرانی از اعدام های اخير در ايران می گويد، طی کمتر از دو ماهی که از سال جديد ميلادی می‌گذرد دست‌کم هشتاد نفر در اين کشور اعدام شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، راوينا شمداسانی، سخنگوی کميساريای عالیِ حقوق بشر سازمان ملل، گفته است:‌ما عميقا از گزارش ها منتشر شده درباره افزايش اعدام ها در ايران از آغاز سال جاری ميلادی تاکنون، نگران هستيم.

اين سخنگوی کميساريای عالیِ حقوق بشر سازمان ملل اضافه کرده است: در بيشتر از هفت هفته ۸۰ نفر اعدام شده اند اين در حالی است که براساس منابع موثق و معتبر ۹۵ نفر طی اين مدت اعدام شده اند.

راوينا شمداسانی همچنين گفته است: در سال ۲۰۱۳ دست کم ۵۰۰ نفر اعدام در ايران اعدام شده اند که ۵۷ مورد از اين اعدام ها در ملاء عام صورت گرفته است، اين در حالی است که احتمال می رود در اين سال ۶۲۵ نفر اعدام شده باشند.

به گزارش سازمان عفو بین الملل در سال ۲۰۱۲ دست کم ۳۱۴ نفر در ایران اعدام شدند.

سخنگوی کميساريای عالیِ حقوق بشر سازمان ملل همچنن از حکومت ایران خواسته است تا فورا اجرای اعدام ها را در این کشور متوقف کند.

این مقام سازمان ملل متحد همچینی گفته است، افزایش اعدام ها به ویژه اعدام های سیاسی و مربوط به اقلیت های قومی در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ در ایران قابل توجه است.

وی در ادامه از خبر اعدام دو شهروند عرب خوزستانی در هفته‌های اخير ابراز نگرانی کرده و گفته است، هادی راشدی و هاشم شعبانی عموری در دادگاه عادلانه‌ای محاکمه نشده‌اند و در طول ۹ ماه بازداشت خود به وکلای مدافع‌شان دسترسی نداشته و‌ برای اعتراف تحت شکنجه قرار گرفته‌اند.

گزارش ها حاکی است که هاشم شعبانی‌نژاد که از او با نام هاشم شعبانی نیز یاد می‌شود پس از انتقال از زندان کارون اهواز به مکانی نامعلوم، روز پنجم بهمن به همراه معلمی از اهالی رامشیر به نام هادی راشدی، به اتهام «محاربه با خدا» و «فساد فی‌الارض»، اعدام شده اند.

این دو تن در شهریورماه سال ۹۰ همراه با سه تن دیگر از اهالی رامشیر خوزستان به نام‌های محمدعلی عموری، سید جابر آلبوشوکه، و سید مختار آلبوشوکه بازداشت شده‌ بودند.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، دیوان عالی ایران حکم اعدام این افراد را روز ۹ ژانویه ۲۰۱۳ (۲۰ دی ۱۳۹۱) تایید کرد و افراد یادشده نیز در اعتراض به این حکم روز دوم مارس (۱۲ اسفند) اعتصاب غذای «خشک» خود را آغاز کردند.
XS
SM
MD
LG