لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

مدیر مسئول آسمان با وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شد


عباس بزرگمهر، مدیر مسئول روزنامه توقیف شده آسمان، روز یکشنبه، چهارم اسفندماه از زندان اوین آزاد شد.

آقای بزرگمهر ساعاتی پس از توقیف روزنامه نوپای آسمان روز پنجشنبه٬ اول اسفندماه تحت تقیب قضایی قرار گرفت و در همان روز بازداشت داشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ گزارش داده است که بزرگمهر با تودیع وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شده است.

خبرگزاری کار ایران٬ ایلنا نیز به نقل از نوشاد عبادی یکی از دوستان بزرگمهر گزارش داده است که روز یکشنبه وثیقه به دادسرای رسانه سپرده شده و مدیرمسئول آسمات تا زمان تشکیل دادگاه آزاد است. ساعت آزادی مدیر مسئول آسمان هشت شب به وقت تهران اعلام شده است.

نوشاد عبادی همچنین اظهار کرد که لیلا ابراهیمیان٬ گردآورنده مطلبی که باعث توقیف روزنامه شده بود، عصر روز شنبه سوم اسفند با قرار کفالت و تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد.

روزنامه آسمان که کمتر از یک هفته از انتشار آن می‌گذشت، به خاطر چاپ مطلبی که در آن مجازات قصاص «غیرانسانی» خوانده شده بود، از طرف شماری از رسانه‌های اصولگرا مورد حمله قرار گرفت که در نهایت به توقیف آن منجر شد.

محمد قوچانی، سردبیر آسمان، اعلام کرده بود که عبارت «غیرانسانی» قرار بود حذف شود اما سهوا متن اولیه منتشر شد.

علی مطهری نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر مطبوعات، در واکنش به توقیف آسمان آن هم بدون نظر شورای نظارت بر مطبوعات گفت: «این گونه رفتار دادستانی با مطبوعات که فورا توقیف و مدیر مسئول را بازداشت کنیم برای زمان جنگ مناسب است نه زمان عادی.»

این نماینده مجلس گفت بهتر بود دادستانی تا روز دوشنبه و تشکیل جلسه هیات نظارت صبر می‌کرد.

ماشاءالله شمس‌الواعظین سردبیر روزنامه‌های توقیف شده جامعه، توس، نشاط و عصر آزادگان، نیز در نامه‌ای سرگشاده به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، وی را به مناظره دعوت کرد.

این روزنامه‌نگار در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «حدود سه دهه است که روابط میان قوه قضاییه و مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی تیره است. اهالی مطبوعات کشور هم فرزندان همین آب و خاکند و از آن سوی آب‌ها نیامده‌اند و اتفاقا روزنامه‌نگاران توقیف شده و آسیب‌دیده کارنامه درخشانی در کشور و در کار رسانه‌ای داشته‌اند که اگر از کارنامه خود جنابعالی بیشتر نباشد قطعا کمتر نیست. چرا به فکر حل این مشکل نیستید؟ چرا روابط روزنامه‌نگاران کشور با قوه قضاییه رابطه شبیه جن و بسم‌الله است؟ چرا قوه قضاییه فقط چهره خشن خود را به روزنامه‌نگاران کشور نشان می‌دهد؟»

شمس‌‌الواعظین در بخشی دیگر از نامه سرگشاده خود به صادق لاریجانی می‌ا‌فزاید: «اگر به ثبات نهاد قضاییه کشور می‌اندیشید به فکر چاره برای پایان دادن به سنت ناپسندیده توقیف مطبوعات و یافتن کیفرهای جایگزین باشید. شما که در مورد پاره‌ای از احکام و کیفرهای آن به فکر مجازات جایگزین افتادید در زمینه توقیف مطبوعات که نه حکم قرآنی دارد و نه چیز دیگر چاره‌ای غیر از توقیف بیندیشید. این بیش از هر چیز به سود حکومت و وجهه آن در میان ملل گوناگون است.»

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران و تحلیگر سیاسی، هم در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور نوشت: «حرفه روزنامه‌نگاری مستقل حتی در شرایط عادی هم در ایران همواره با نگرانی و ترس و لرز همراه است. نوع رفتار قضایی که با "آسمان" صورت گرفت فضای رسانه‌ای برای مطبوعات مستقل را از آنچه که هست هم ناامن‌تر، سنگین‌تر و دلهره آورتر می‌نماید.»

زیباکلام می‌افزاید: «سرمقاله‌ای که در خصوص بستن "آسمان" برای شرق نوشتم حکایت غم‌انگیز زندگانی حرفه‌ا‌ی ماست. آنقدر آن یادداشت توسط خودم و هیات تحریریه سانسورشد و سانسورشد، و بازهم سانسور شد تا مبادا تکدر خاطر فراهم آورد، که وقتی نهایتا روز شنبه چاپ شد خودم هم نمی‌فهمیدم چه نوشته بودم. از این همه تحقیر خجالت کشیدم و از خودم بدم آمد. اما این نیز بگذرد.»

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به توقیف روزنامه آسمان گفته بود که قوه قضاییه طبق نظر خود عمل کرده و باید دلایل توقیف آسمان را «از خودشان بپرسید».
XS
SM
MD
LG