لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

نخست وزیر ترکیه فایل صوتی منسوب به خود را تکذیب کرد


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، روز سه شنبه، ششم اسفند، یک فایل صوتی که از مکالمات تلفنی منسوب به او با پسرش روی یوتیوب منتشر شده است را کاملا ساختگی و مونتاژ شده دانست.

آقای اردوغان که در جلسه نمایندگان پارلمانی حزب حاکم توسعه و عدالت سخنرانی می‌کرد انتشار این فایل صوتی را «عملی غیر اخلاقی و خائنانه» خواند و گفت این اقدام بی‌جواب نخواهد ماند.

روز دوشنبه فایلی صوتی در یوتیوب منتشر شد که گفته می‌شود بخش‌هایی از گفت‌وگوی‌های تلفنی آقای اردوغان و پسرش بیلال در روز ۱۷ دسامبر سال گذشته است.

در این گفت‌وگوهای تلفنی که واقعی بودن آن‌ها هنوز از طرف منابع مستقل تایید نشده است، آقای اردوغان از پسرش خواسته است تمام پول‌هایی را که در پنج خانه مسکونی متعلق به او و خانواده‌اش قرار دارد از این محل‌ها خارج کند.

به نوشته مطبوعات ترکیه، در بخشی از این فایل صوتی بیلال اردوغان پسر نخست وزیر ترکیه به پدرش گفته که بخش بزرگی از پول‌ها را به دو نفر از بازرگانان آشنا تحویل خواهد داد.

مطبوعات ترکیه گزارش داده‌اند که در این گفت‌وگوهای تلفنی قرار شده که بیلال اردوغان از ۳۰ میلیون یوروی باقیمانده برای خرید ملک و زمین استفاده کند.

آقای اردوغان با جعلی خواندن این فایل صوتی گفته است که مسئولین این اقدام را تحت تعقیب قانونی قرار خواهد داد.

برخی از رسانه‌های ترکیه درباره واقعی بودن این فایل صوتی پرسش‌هایی را مطرح کرده و قطع و وصل شدن صدا را یکی از دلایل ساختگی بودن آن عنوان کرده‌اند.

در همین حال شخصی که این فایل صوتی را در یوتیوب منتشر کرده است در یک حساب توییتر نوشته که در صورت مطرح شدن ادعاهایی مبنی بر غیر واقعی بودن این فایل، او ویدیویی هم که نقل و انتقال پول را نشان می‌دهد منتشر خواهد کرد.

در بخشی از فایل صوتی منتسب به نخست وزیر ترکیه، آقای اردوغان به پسرش می‌گوید به دلیل حجم زیاد پول نقد و سنگینی آن او باید در نقل و انتقال پول‌ها دقت کند.

در همین حال واکنش‌های داخلی به انتشار این فایل صوتی در ترکیه ابعاد جدیدی به خود گرفته است.

کمال کیلیچدار اوغلو، رهبرحزب جمهوری خلق و دیگر مقامات بلند پایه این حزب بار دیگر خواهان استعفای اردوغان شده و گفته‌اند دولت مشروعیت خود را از دست داده است.

رهبران دیگر احزاب اپوزیسیون نیز خواسته‌های مشابهی را مطرح کرده و خواهان کناره گیری اردوغان شده‌اند.

رجب طیب اردوغان این اظهارات رهبران اپوزیسیون را تلاش دیگری برای به انحراف کشاندن بحث‌های انتخاباتی دانسته و گفته است که با تمام نیرو برای پیروزی در انتخابات پیش رو فعالیت خواهد کرد.

قرا ر است انتخابات محلی ترکیه اواخر ماه آینده میلادی برگزار شود.

تحلیلگران بین‌المللی و داخلی این انتخابات را که با دستگیری برخی از نزدیکان اردوغان و کشیده شدن پای او به ماجرای فساد مالی همزمان شده، انتخاباتی سرنوشت‌ساز برای او و حزبش ارزیابی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG