لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

هشدار رئیس جمهور موقت اوکراین درباره خطر تجزیه کشور


الکساندر تورچینوف٬ رئیس جمهور موقت اوکراین
الکساندر تورچینوف٬ رئیس جمهور موقت اوکراین
رئیس جمهور موقت اوکراین به همراه مقام‌های امنیتی این کشور روز سه‌شنبه نسبت به «علائم جدایی‌طلبی» و تهدیدهایی علیه امنیت ارضی اوکراین در شبه جزیره کریمه ابراز نگرانی کردند. اکثر ساکنان این شبه‌جزیره متعلق به اوکراین٬ روس‌زبان هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز الکساندر تورچینوف٬ سخنگوی پارلمان این کشور که اکنون موقتا رهبری این کشور را بر عهده دارد روز سه‌شنبه٬ شش اسفندماه٬ به دنبال تظاهرات در شبه‌جزیره جنوبی کریمه علیه دولت موقت٬ مقام‌های مختلف این کشور را فراخواند تا در خصوص این ناآرامی‌ها گفت‌و‌گو کنند.

دفتر امور رسانه‌ای آقای تورچینوف بعد از این گفت‌و‌گوها در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در این جلسه در خصوص جلوگیری از بروز کردن هرگونه نشانه جدایی طلبی و تهدید علیه تمامیت ارضی و همچنین مجازات بانیان این اقدام‌ها صحبت کردیم.»

در حالی که به دنبال برکناری ویکتور یانوکوویچ از ریاست جمهوری اوکراین٬ رئیس جمهور موقت در این کشور کنترل اوضاع را در دست گرفته٬ گزارش‌ها حاکی است که ساکنان شبه‌جزیره کریمه که اکثر روس‌زبان هستند٬ علیه این دولت موقت دست به تظاهرات و اعتراض زده‌اند. به گفته رویترز برخی از ساکنان کریمه علنا خواهان جدایی از اوکراین شده‌اند.

شبه جزیره کریمه که مورد مناقشه اوکراین و روسیه است٬ تا سال ۱۹۵۴ بخشی از روسیه بود اما در آن سال و در دوران حیات اتحاد جماهیر شوروی٬ به اوکراین تعلق گرفت.

اکثر ساکنان شبه جزیره کریمه به زبان روسی صحبت می‌کنند و این منطقه روابط نزدیکی با روسیه دارد. به گفته رویترز برخی از ساکنان این منطقه شروع به تشکیل گروه‌های شبه‌نظامی کرده‌اند که حاکی از نارضایتی آن‌ها از تحولات اخیر در اوکراین است.

در همین خصوص آرسِنی یاتسِنیوک٬ از اعضای ارشد پارلمان اوکراین به روسیه هشدار داده است که در مسائل کریمه دخالت نکند.

در روسیه اما رسانه‌ها و برخی مقام‌های این کشور رهبران جدید اوکراین را افرادی ملی‌گرا دانسته و نسبت به شرایط این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند٬ با این‌حال دولت روسیه تا این لحظه در خصوص امکان دخالت در مسائل کریمه اظهارنظری نکرده است.

طبق اظهارات مقام‌های اوکراین٬ کارزار انتخابات زودرس ریاست‌جمهوری در اوکراین آغاز شده و قرار است در هفته جاری نخست‌وزیر و کابینه موقت جدید در کی‌یف معرفی شوند.
XS
SM
MD
LG