لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

صادرات هند به ايران بيش از دو برابر افزايش يافت


گمرک ايران در تازه‌ترين گزارش ماهانه خود که نسخه به روز شده آن سه‌شنبه ۶ اسفند ماه منتشر شد، می‌گويد که صادرات هند به ايران طی يازده ماه سال جاری به صورت چشمگيری افزايش يافته است.

بر اساس اين گزارش، در حالی که صادرات غيرنفتی ايران به هند در اين بازه زمانی نسبت به سال گذشته بيش از ۵ درصد کاهش يافته است، ارزش واردات ايران از اين کشور ۱۲۱ درصد (۲.۲ برابر) رشد داشته است.

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که صادرات هند به ايران از فروردين تا آخر بهمن ماهه سه ميليارد و ۷۲۸ ميليون دلار رسیده، در حالی که اين رقم در دوره مشابه سال گذشته يک ميليارد و ۶۸۵ ميليون دلار بوده است.

هند بعد از امارات متحده عربی و چين سومين صادرکننده بزرگ کالا به ايران است. اين کشور همچنين چهارمين مقصد کالاهای غيرنفتی و دومين مشتری بزرگ نفت ايران است.

صادرات غيرنفتی ايران (با محاسبه ميعانات گازی) به هند در اين مدت با افت ۵.۳۶ درصدی (پنج و ۳۶ درصد) به دو ميليارد و ۳۱۰ ميليون دلار رسيده است.

خبرگزاری ايسنا نيز طی گزارشی که چهارشنبه ۷ اسفندماه منتشر کرده است، می‌گويد که برنج، کنجاله سويا، الکترودهای زغالی برای کوره‌ها، چای، مکمل های دارويی، جو، گوشت گاو، محصولات آهنی و فولادی، کاغذ، الياف، نخ و محصولات مرتبط با نساجی، دانه کنجد و فرومنگنز عمده‌ترين محصولات وارداتی ايران از هند در ۱۱ ماهه سال جاری بودند.

با نگاهی به جزیيات آمار گمرک، اقلام عمده وارداتی ايران در اين دوره زمانی شامل برنج به ارزش ۲ ميليارد و ۹۳ ميليون دلار، کنجاله يک ميليارد و ۶۳۵ ميليون، ذرت دامی يک ميليارد و ۳۰۷ ميليون دلار، وسايل نقليه با موتور پيستونی درونسوز به ارزش يک ميليارد و ۹۷ ميليون و گندم ارزش يک ميليارد و ۷۰ ميليون دلار بوده است.

کل صادرات غير نفتی ايران در ۱۱ ماهه سال جاری با ۱.۵۲ درصد (يک و ۵۲ درصد) کاهش به ۳۷ ميليارد و ۳۶۳ ميليون دلار رسيده است. واردات ايران نيز با حدود ۱۲ درصد افت نسبت به دور مشابه سال گذشته به ۴۲ ميليارد و ۷۹۶ ميليون دلار رسيده است.

ميعانات گازی (نوعی نفت خام که از چاه‌های گازی توليد می‌شود) و محصولات پتروشيمی در مجموع ۵۱.۷۵ درصد (۵۱ و ۷۵ درصد) کل صادرات غيرنفتی ايران را تشکيل می‌دهد.

واردات ايران از چين نيز در اين دوره زمانی بيش از ۱۵ درصد افزايش يافته و به ۸ ميليارد و ۴۰۷ ميليون دلار رسيده است.

هند: آماده تحويل يک و نيم ميليارد پول نفت ايران هستيم

خبرگزاری رويترز ۲۴ بهمن ماه از قول منابع آگاه هندی گزارش داد که پالايشگاه‌های اين کشور هم‌اکنون سه ميليارد دلار به ايران بدهی دارند و ايران از اين کشور خواسته است که در چارچوب توافق هسته‌ای سوم آذرماه با شش قدرت جهانی، ۱.۵ ميليارد دلار از بدهی هند به ايران پرداخت شود.

رويترز چهارشنبه ۶ اسفندماه از قول ويوک رائه معاون وزير نفت هند گزارش داد که اين کشور آمادگی دارد تا ۱.۵ ميليارد دلار از پول‌های نفت انباشته شده ايران در اين کشور را در چارچوب توافق هسته‌ای ژنو به ايران منتقل کند.

بر اساس توافق ژنو، ايران مجاز خواهد بود در هشت مرحله به ۴.۲ ميليارد دلار از دارايی‌های بلوکه شده خود در خارجح دسترسی يابد.

ژاپن ماه گذشته خورشيدی اولين قسط از اين مبلغ به ارزش ۵۵۰ ميليون دلار را به ايران تحويل داد. رويترز می گويد که قرار است ماه مارس، ماه آينده ميلادی، کره جنوبی نيز در دو قسط مجموعا يک ميليارد دلار به ايران تحويل دهد.

سه ميليارد دلار بدهی هند به ايران از بابت متوقف شدن روند انتقال پول ۵۵ درصد از پول نفت صادراتی ايران به اين کشور از طريق «هالک بانک» ترکيه است. اين فرآیند از فوريه سال ۲۰۱۳ متوقف شد.

بقيه پول نفت صادراتی ايران به هند به حساب بانکی ايران در بانک «يو سی او» با ارز روپيه ريخته می‌شود و ايران تنها مجاز است اين پول را برای خريد کالا از هند خرج کند.
XS
SM
MD
LG