لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

فرمانده نیروی دریایی اوکراین به نیروهای طرفدار روسیه پیوست

دریاسالار دنیس برزوسکی، فرمانده نیروی دریایی اوکراین، که از سوی دولت موقت به این سمت منصوب شده بود، روز یکشنبه به نیروهای هوادار روسیه در کریمه پیوست. وی روز شنبه، از سوی الکساندر تورچینوف، رئیس جمهور موقت، به فرماندهی نیروی دریایی اوکراین منصوب شده بود.

کاخ سفید اعلام کرد هفت کشور گروه ۸ به طور مشترک اقدام روسیه در اوکراین را محکوم کرده و تصمیم به تعلیق فعالیت خود در مورد نشست آتی گروه ۸ در سوچی گرفته‌اند.
با آغاز به کار بازارهای سهام در شرق آسیا و تحت تاثیر بحران اوکراین شاخص سهام نیکی توکیو نزدیک به ۲ درصد سقوط کرد. سرمایه‌گذاران با خودداری از سرمایه‌گذاری در بخش‌های ریسک‌پذیرتر، به ین ژاپن و فرانک سوییس روی آورده‌اند. ارزش هر دلار ۱۰۱.۳۰ ین رسید که کمترین میزان از تاریخ ششم فوریه است. ارزش یورو نیز ۰.۲ درصد در مقابل دلار کاهش داشت و هر یورو به ۱.۳۷۷۸ دلار رسید. از سوی دیگر ارزش یورو در مقابل فرانک سوییس به کمترین میزان در ۱۴ ماه گذشته رسید و هر یورو ۱.۲۱۱۶ فرانک معامله شد.
گاردین از شایعاتی درباره انفجار در شهر سیمفروپول، مرکز کریمه، خبر می‌دهد.
یان الیاسون معاون بان گی مون دبیرکل سازمان ملل به اوکراین می‌رود.
رسانه‌های روسیه از پیوستن پنج مقام بلندپایه نظامی و امنیتی دیگر اوکراین به نیروهای طرفدار روسیه در شبه‌جزیره کریمه خبر می‌دهند. روز یکشنبه فرمانده نیروی دریایی اوکراین ۲۴ ساعت پس از انتصاب به نیروهای طرفدار روسیه پیوست.
دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا، به روسیه هشدار داد که اگر مشی خود را تغییر ندهد، بهای گزافی خواهد پرداخت. به گزارش رویترز، کامرون گفت که او با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مورد غیرقابل بودن اقدامات روسیه در اوکراین اتفاق نظر دارد.

سخنگوی نخست‌وزیری بریتانیا گفت که اوباما و کامرون اقدامات روسیه را کاملا غیرقابل قبول می‌دانند. آنها درمورد نیاز فوری به کاستن از تنش هم‌نظرند و معتقدند که روسیه باید وارد گفت‌وگوی مستقیم با اوکراین شود.

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا افزود که کامرون و اوباما متفق‌‌القولند که اگر روسیه در اوکراین تغییر مسیر ندهد باید بهای گزافی بدهد.
به گزارش سی ان ان یک مقام بلندپایه آمریکایی اعلام کرد که روسیه هم‌اکنون «کنترل کامل عملیاتی» بر شبه‌جزیره کریمه دارد.
یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که واشینگتن به گزینه‌های اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک تمرکز دارد و نه مداخله نظامی در کیف.
آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که قرار است جان کری وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به کیف برود. جان کری پیشتر تحرکات نظامی روسیه در کریمه را «تعرضی غیرقابل‌ باور» خوانده بود و از پاسخ قاطع آمریکا و متحدانش به روسیه سخن گفته بود.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده درباره بحران اوکراین با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت‌وگو کرد. در همین روز مرکل با پوتین تلفنی صحبت کرده بود. دولت آلمان اعلام کرد که پوتین پیشنهاد تشکیل «گروه تماس» را پذیرفته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG