لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

سی‌بی‌اس: آمریکا خواستار توقف ترور دانشمندان ایرانی از سوی اسرائیل شد


همزمان با آغاز سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به آمریکا برای گفت‌وگو با باراک اوباما و سخنرانی در «ایپک» در خصوص ایران، گزارش یک رسانه مهم آمریکایی از درخواست این کشور از اسرائیل برای «پایان دادن به برنامه کشتن دست اندرکاران برنامه اتمی ایران» خبر داده است.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا در روز یکشنبه یازدهم اسفند، دوم مارس، این درخواست از اسرائیل، از سوی دولت باراک اوباما به عمل آمده است.

رسانه‌های اسرائیل به این گزارش سی بی اس توجه زیاد نشان داده‌اند و این خبر به سرعت در رسانه‌های اسرائیل بازتاب یافت.

شبکه سی بی اس این گزارش را بر اساس اطلاعات دان راویو روزنامه‌نگار اسرائیلی، منتشر کرد.

آقای راویو پیشتر کتابی در باره فعالیت‌های موساد، سازمان اطلاعات و ماموریت‌های ویژه کشورش، نوشته بود.

اسرائیل هیچگاه نسبت به گزارش‌های رسانه‌ای در مورد ارتباط میان این کشور با سوء قصدهای سال‌های گذشته به جان شماری از دانشمندان اصلی و چند دست‌اندرکار یا مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، واکنش مستقیم نشان نداده بود.

اما وای.نت، وبسایت روزنامه یدیعوت آخرونوت، یکشنبه یازدهم اسفند نوشت با وجود سکوت اسرائیل در این مورد، در سال‌های گذشته کارزاری برای شکار کردن دانشمندان مهم برنامه اتمی ایران در جریان بوده است.

دست کم پنج نفر از دست اندرکاران مرتبط با طرح‌های هسته ای ایران در این سال‌ها مورد سوء قصد قرار گرفتند؛ اکثر آنها بر اثر انفجار در اتومبیل خود کشته شدند.

مجید شهریاری بلندپایه‌ترین و مهم‌ترین دانشمند برنامه اتمی ایران بود که تاکنون کشته شده است.

فریدون عباسی دوانی دانشمند مهم دیگر این برنامه‌ها، در یکی از انفجارها زخمی شد اما بهبود یافت و سپس به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران نیز برگزیده شد. با تغییر دولت در ایران، علی اکبر صالحی به ریاست این سازمان رسید.

به گزارش شبکه سی بی اس، هیچگاه کسی از مهره‌های اسرائیلی مرتبط با این سوء قصدها در تهران و نقاط دیگر دستگیر نشد اما وزارت اطلاعات ایران در این سال‌ها شماری از شهروندان خود ایران را در ارتباط با این قتل‌ها شناسایی و بازداشت کرد.

یکی از مهم‌ترین مهره‌هایی که شناسایی شد و اعدام گردید، مجید جمالی فشی، یکی از قهرمانان کاراته ایران بود که براساس گزارش‌ها و بازجویی‌هایی که او پس داد، در سفرهای خارجی‌اش، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش سی بی اس، اما دولت باراک اوباما به تازگی به اسرائیل پیام داده است که دیگر مایل نیست شاهد مداخله اسرائیل در این سوء قصدها باشد.

دان راویو، خبرنگار اسرائیلی که منبع این گزارش سی بی اس است، افزوده که موساد نیز خود از مدتی پیش به این نتیجه رسید که ادامه طرح کشتن مهره‌های مرتبط با برنامه اتمی ایران، برای اسرائیل به ماموریتی «به شدت خطرناک» مبدل شده است.

به نوشته آقای راویو، مقامات موساد گفته‌اند که نمی‌خواهند خبره‌ترین مهره‌های این سازمان در صورت ادامه چنین ماموریت‌هایی، از سوی نهادهای امنیتی ایران دستگیر و اعدام شوند.

شبکه تلویزیونی سی بی اس نوشت، نتانیاهو اکنون به موساد دستور داده است که شواهد مربوط به «فریبکاری ایران در اجرای تعهدات خود بر اساس توافق اتمی ژنو» را گردآوری کنند.

خبر اعلام دستور چند هفته پیشِ بنیامین نتانیاهو به همه نهادهای اطلاعاتی کشورش، در خصوص گردآوری هر اطلاعی که ایران را به عنوان نقض کننده تعهدات توافق ژنو نشان دهد، پیشتر نیز در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شده بود.
XS
SM
MD
LG