لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

جسد چهاردهمین پلنگ ایرانی در سال جاری پیدا شد


جسد پلنگی که در روستای امیرانلو پیدا شده است.
جسد پلنگی که در روستای امیرانلو پیدا شده است.
خبرگزاری مهر از قتل چهاردهمین پلنگ ایرانی در سال ۱۳۹۲ خبر داده است، قتلی که با قطعه‌قطعه کردن این پلنگ همراه بوده است.

این خبرگزاری روز چهارشنبه، ۱۴ اسفند به نقل از کیوان هوشمند، مدیر دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران، نوشت که جسد یک پلنگ به‌تازگی در استخر یک باغ شخصی در روستای امیرانلو از توابع شهرستان شیروان کشف شده است.

به گفته او، این باغ متعلق به یکی از همیاران محیط زیست شیروان بوده که خود در آنجا سکونت ندارد و زمانی که برای سرکشی به باغ آمده بود، جسد پلنگ را یافته است.

گزارش خبرگزاری مهر با تصاویری از این پلنگ همراه شده است که نشان می‌دهد دم، سر و یکی از دست‌های آن بریده شده‌اند و لاشه پلنگ نیز بر روی سطح یخ‌زده استخر قرار دارد.

پلنگ ایرانی با تعداد کمتر از ۵۰۰ قلاده از گونه‌های جانوری است که اتحادیه جهانی محافظت از طبیعت آن را در رده حیوانات «در معرض خطر» قرار داده است، اما با این حال گزارش‌های متعددی از کشتار آنها در ایران و کاربرد خشونت علیه آنان منتشر می‌شود.

یکی از نمونه‌های اخیر، پلنگی به نام البرز بود که مجروح و در حال مرگ در تنکابن پیدا شد.

این پلنگ ده‌ها گلوله بر بدن داشت. ضمن آن که قطع نخاع هم شده بود که این مسئله دامپزشکان را بر آن داشت تا با تزریق دارو به حیات و دردهای او خاتمه دهند.

مورد دیگر نیز پلنگی بود که اوایل زمستان امسال جسد سوخته آن در گچساران پیدا شد و در کنار آنها می‌توان از نمونه‌هایی نام برد که بر اثر تصادف با اتوموبیل کشته شده‌اند.

اما درباره انگیزه قتل این چهاردهمین پلنگ، کیوان هوشمند بحث حفاظت از احشام را منتفی دانسته است.

مدیر دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران در این باره گفته است: «روستای امیرانلو خالی از سکنه است و تمام اهالی آن ساکن شهر هستند و صرفا برای سرکشی به باغ‌های خود به روستا می‌روند. بنابراین دام اهلی در این روستا وجود ندارد که از ترس حمله پلنگ به احشام کسی بخواهد این حیوان را از بین ببرد.»

وی در نهایت احتمال داده است که شکارچیان غیرمجاز عامل قتل این پلنگ بوده‌ باشند.

پیش از این گروهی از هواداران حیات وحش ایران با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، از او خواسته بودند که برای جلوگیری از انقراض جانوران گوشت‌خوار در کشور اقداماتی انجام دهد.
XS
SM
MD
LG