لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

تحقیقات آمریکا از بانک‌های فرانسوی به‌ دلیل نقض احتمالی تحریم‌ها


خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع خود نوشت که ایالات متحده تحقیقاتی را درباره برخی بانک‌های عمده در فرانسه آغاز کرده است که متهم به پول‌شویی و نقض تحریم‌های خارجی واشینگتن هستند.

این گزارش که روز شنبه، ۱۷ اسفند، منتشر شده است از بانک‌های سوسیته ژنرال، ب‌ان‌پی پریبا و کردیت اگریکول نام می‌برد که عملکرد آنها شک مقامات آمریکا را برانگیخته است.

به گفته یک منبع مطلع، واشینگتن احتمال می‌دهد که این بانک‌ها تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای خارجی نظیر ایران، کوبا و سودان را نقض کرده‌ و وارد مسائلی نظیر پول‌شویی شده باشند.

آمریکا پیش از این نیز چندین نهاد اقتصادی خارجی را به‌ خاطر آن‌ چه نقض تحریم‌ها علیه ایران نامیده مجازات کرده است که از جمله آنها بانک توکیو میتسوبیشی یو اف جی از کشور ژاپن را می‌توان نام برد که به پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار محکوم شده است و همین طور بانک جی‌پی‌مورگان آمریکا.

در این میان با دستیابی به توافق هسته‌ای موقت میان ایران و قدرت‌های جهانی، گزارش‌هایی از تمایل برخی شرکت‌های اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران منتشر شده است، اما واشینگتن می‌گوید که اکثریت تحریم‌ها علیه تهران همچنان باقی است و شرکت‌های خارجی که از این قاعده سرپیچی کنند، مجازات خواهند شد.

تازه‌ترین اقدام آمریکا علیه ناقضان این تحریم‌ها به اواسط ماه بهمن بازمی‌گردد که واشینگتن نام چندین فرد و شرکت‌های اروپایی و خاورمیانه‌ای را به فهرست سیاه خود اضافه کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که اکنون نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا همراه با وزارت دادگستری، دادستان منطقه منهتن و سازمان خدمات مالی نیویورک به تحقیق درباره بانک‌های فرانسوی مشغول هستند.

این گزارش به نقل از روزنامه وال‌استریت جورنال اضافه می‌کند که بانک ب‌ان‌پی پریبا در حال بحث و گفت‌وگو با مقامات آمریکا در رابطه با این تحقیقات است.

ب‌ان‌پی پریبا که از بزرگ‌ترین بانک‌های فرانسه محسوب می‌شود ماه گذشته اعلام کرد که مبلغی حدود ۱.۱ میلیارد دلار برای جریمه احتمالی خود به خاطر نقل و انتقالات مالی به کشورهای تحت تحریم آمریکا کنار گذاشته است.
XS
SM
MD
LG