لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

رهبر کره شمالی با ۱۰۰ درصد آرا پیروز «انتخابات پارلمانی» شد


تصاویر رهبران کره شمالی را رسانه‌های رسمی آن کشور -تنها رسانه‌های موجود- منتشر می‌کنند
تصاویر رهبران کره شمالی را رسانه‌های رسمی آن کشور -تنها رسانه‌های موجود- منتشر می‌کنند
رسانه‌های رسمی کره شمالی تائید کردند که کیم جونگ‌اون، رهبر آن کشور، در «انتخابات پارلمانی» با به دست آوردن «۱۰۰ درصد آرا» و «بدون رای ممتنع» پیروز شده است.

کیم جونگ‌اون، مانند مابقی «نامزدهای انتخابات پارلمانی» کره شمالی، تنها نامزد معرفی شده به حوزه خود -حوزه شماره ۱۱۱ در کوه‌ پک‌تو- بود.

خبرگزاری رسمی کره شمالی، روز ۱۹ اسفند ماه اعلام کرد «همه واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده و همه آنها» به کیم جونگ‌اون «رای داده‌اند».

بنا به گفته این خبرگزاری این «پیروزی» نشان «حمایت قاطعانه و اعتماد خدشه‌ناپذیر به رهبر معظم، کیم جونگ‌اون است که نشان می‌دهد مردم متفق‌القول به او وفادار مانده‌اند، آنچه عزت والای او را کماکان حفظ می‌کند».

با «پیروزی» در «انتخابات تک نامزده» کره شمالی، که امتناع از شرکت کردن در آن می‌تواند عواقبی به دنبال داشته باشد، عنوان «نماینده مجلس» نیز به دیگر عنوان‌های کیم جونگ‌اون اضافه می‌شود.

شبکه ان‌تی‌وی ژاپن از زبان یکی از کسانی که پیشتر در کره شمالی ساکن بود، در مورد انتخابات گذشته آن کشور، «راهنمایی» را منتشر کرده بود. در این راهنما از جمله به «محدودیت بیشتر در صدور اجازه سفر داخلی» برای «شرکت در انتخابات» یا «نظارت بر رای آری یا خیر (رای خیر با خودکار قرمز داده می‌شد) از سوی نیروهای امنیتی آن کشور» اشاره شده بود.

در رای‌گیری جدید نزدیک به ۷۰۰ نامزد، هر یک به‌تنهایی به حوزه‌های «انتخاباتی» معرفی شدند و مردم می‌توانستند به آنها رای آری (یا خیر) بدهند.

با این همه «انتخابات» پارلمانی کره شمالی که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود، فرصتی برای ناظران است تا بر تغییرات احتمالی سیاسی در آن کشور -به ویژه از زمان قدرت گرفتن کیم جوان- نظری بیاندازند.

این نخستین «انتخابات» پارلمانی از زمان قدرت گرفتن رهبر جدید در سال ۲۰۱۱ میلادی است و طی این زمان تغییراتی در ساختار قدرت آن کشور صورت گرفته است.

رسانه‌های رسمی کره شمالی «مشارکت انتخاباتی» گذشته را ۹۹.۹۸ درصد اعلام کرده‌ بودند. به گزارش خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، «نامزدها» با به دست آوردن ۱۰۰ درصد آرا، پیروز انتخابات قبلی بودند. همین خبرگزاری پیش‌بینی کرده است که انتخابات جدید نیز نتیجه‌ای مشابه همراه داشته باشد.

کوه پک‌دو که بلندترین قله آن کشور و حوزه «انتخاباتی» کیم به شمار می‌رود در بخشی از تبلیغات دولتی آن کشور، به عنوان «محلی اسطوره‌ای» معرفی می‌شود که کیم‌ها بر آن به دنیا آمده‌اند.

رئیس فعلی شورای عالی خلق کره شمالی (پارلمان آن کشور)، کیم یونگ‌نام، کسی است که پیشتر به ایران سفر کرده بود. او در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران نیز شرکت کرده بود.

مقام‌های امنیتی و سیاسی کره جنوبی، کیم یونگ‌نام ۸۶ ساله را از نظر رسمی، «نفر دوم» در سازوکار سیاسی پیونگ‌یانگ معرفی می‌کنند.
XS
SM
MD
LG