لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

لاریجانی دیدار اشتون با فعالان زن را «دزدانه» و زشت دانست


علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، با انتقاد از دیدار کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با فعالان زن ایرانی در سفارت اتریش در تهران، آن را «دزدانه و دون شأن» اروپایی‌ها توصیف کرد.

در همین حال خبرگزاری فارس، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، نیز از قرار تجمع «دانشجویان تهرانی» در برابر سفارت اتریش در تهران خبر داده‌ است که واکنشی اعتراضی به اقدام خانم اشتون خواهد بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:01 0:00
لینک مستقیم

کاترین اشتون در حاشیه سفر اخیر خود به تهران و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی، دیداری نیز با نرگس محمدی، نایب‌ رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، و گوهر عشقی داشت که تصاویر این دیدار نشان می‌داد خانم عشقی عکسی از پسر خود، ستار بهشتی را در دست گرفته است، وبلاگ‌نویسی که به خاطر نوشته‌های وبلاگی خود توسط پلیس سایبری ایران بازداشت شد و در نهایت بر اثر شکنجه در زندان درگذشت.

گزارش خبرگزاری فارس در روز چهارشنبه، ۲۱ اسفند، حکایت از آن دارد که این دیدار واکنش مهدی کوچک‌زاده، نماینده محافظه‌کار مجلس شورای اسلامی، و اخطار او در صحن علنی مجلس را به دنبال داشته که متعاقب آن علی لاریجانی نیز اقدام کاترین اشتون را محکوم کرده است.

«بدتر از کاپیتولاسیون»

این گزارش بیان می‌کند که آقای کوچک‌زاده دیدار خانم اشتون با فعالان زن ایرانی را ناقض استقلال کشور دانسته و آن را با کاپیتولاسیون مقایسه کرده است، اصطلاحی در حقوق بین‌الملل که حق رسیدگی قضایی جرایم اتباع خارجی را به نماینده دولت خارجی می‌دهد.

وی خطاب به رئیس مجلس گفت: «می‌دانید که در قضیه کاپیتولاسیون می‌خواستند اتباع آمریکایی را از رسیدگی قضایی در ایران معاف کنند. حال به نظر من این طور می‌آید رفتاری که نماینده اروپا در ایران انجام داد بدتر از کاپیتولاسیون است.»

آقای کوچک‌زاده سپس با اشاره به محکومیت نرگس محمدی در دادگاه انقلاب ایران گفت: «نماینده اروپا با محکوم دستگاه مستقل قضایی ایران به این بهانه که آیا حقوقش رعایت شده یا نه، دیدار می‌کند. من به اندازه عقل خود می‌گویم این خدشه به استقلال کشور است. این کوتاهی از وزیر محترم اطلاعات پذیرفته نیست. این کوتاهی از وزیر محترم خارجه پذیرفته نیست.»

نرگس محمدی به اتهام عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» جمهوری اسلامی به ۶ سال زندان محکوم شده است که اکنون رسانه‌ها و چهره‌های داخل کشور با تاکید بر آن، دیدار کاترین اشتون با او را محکوم می‌کنند، چنان‌ که آقای کوچک‌زاده می‌گوید این دیدار به معنای «دخالت» در دستگاه قضایی ایران بوده است.

این نماینده محافظه‌کار در نهایت گفت: «کشور ایران مستقل است و مستعمره یک مشت کشور اروپایی نیست؛ آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به قول رهبر معظم انقلاب غلط می‌کنند راجع به حقوق بشر حرف بزنند.»

«این دیدار را با کاپیتولاسیون مقایسه نکنید»

گزارش دیگر خبرگزاری فارس واکنش علی لاریجانی به این سخنان را بازتاب می‌دهد که حاوی انتقاد از کاترین اشتون بوده است.

وی اظهار داشت: «اقدامی که نماینده اروپا انجام داد بسیار زشت بود. اگر می‌خواستند ملاقاتی کنند باید طبق پروتکل از قبل به وزارت خارجه اطلاع می‌دادند؛ این که دزدانه ملاقاتی کنند دون شأن اروپایی‌ها است.»

رئیس مجلس ایران در عین حال مقایسه میان این دیدار با کاپیتولاسیون را هم نادرست دانسته و خطاب به آقای کوچک‌زاده گفته است: «این دیدار را با کاپیتولاسیون مقایسه نکنید زیرا کاپیتولاسیون ما حقوق رسیدگی قضایی را واگذار کرده بودیم که با موضوع امروز متفاوت است... هیچ کشوری در دنیا مانند ایران مستقل نیست و نباید با مقایسه بی‌جهت در این زمینه ذهن‌ها را تخریب کنیم.»

«وعده تجمع مقابل سفارت اتریش»

اما از گزارش رسانه‌های محافظه‌کار ایران برمی‌آید که بحث‌ها درباره دیدار کاترین اشتون با فعالان زن سیاسی به تجمع و اعتراض مقابل سفارت اتریش در تهران خواهد انجامید، مکانی که این دیدار در آن صورت گرفته است.

این رسانه‌ها از تجمع‌کنندگان به عنوان «دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی» نام برده‌اند که قرار است در مقابل سفارت اتریش «نماز ظهر و عصر را اقامه کنند».

سفارتخانه‌های کشورهای اروپایی مانند آلمان و بریتانیا در تهران به مناسبت‌های مختلف شاهد تجمع اعتراضی بسیجیان و حامیان حکومت ایران بوده است که در یکی از موارد به تسخیر سفارت بریتانیا و قطع روابط میان دو کشور انجامیده است.
XS
SM
MD
LG