لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

دیدار حسن روحانی با سلطان قابوس در عمان


حسن روحانی رئیس جمهور ایران و سلطان قابوس
حسن روحانی رئیس جمهور ایران و سلطان قابوس
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، چهارشنبه ۲۱ اسفند برای سفری دو روزه به عمان رفت و با سلطان قابوس بن سعید و شماری دیگر از مسئولان این کشور، دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی عمان، این دیدار که تنها به روحانی و قابوس منحصر بود، پشت درهای بسته و به صورت محرمانه برگزار شد.

سفر روحانی به عمان در پاسخ به دعوت سلطان قابوس بود که در جریان سفر او به تهران در مرداد ماه گذشته صورت گرفت.

روحانی همچنین با فهد بن محمود معاون نخست‌وزیر عمان دیدار و گفت و کرد. او با بیان اینکه روابط تاریخی ایران و عمان، همواره حسنه و رو به رشد بوده است، گفت: «روابط میان دو کشور، تداوم ارتباطات خوب گذشته است.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، حسن روحانی در این دیدار با اشاره به اینکه شرایط موجود در منطقه اقتضا می‌کند که با یکدیگر روابط صمیمانه‌ای داشته باشیم، اظهارداشت: «منافع مشترک ما اقتضا می‌کند روابط دوجانبه را تقویت کرده و گسترش دهیم چرا که ظرفیت‌های زیادی برای همکاری‌ها در دو کشور وجود دارد.»

آقای روحانی، نیروی انسانی و منابع موجود در دو کشور را برای توسعه همکاری‌ها مناسب دانست و گفت: «امروز اراده رهبران دو کشور را در توسعه روابط فی ما بین مشاهده می‌کنیم و از طرف جمهوری اسلامی ایران این اراده در دولت جدید به طور کامل وجود دارد.»

روحانی در ادامه به مشکلات و موضوعات منطقه‌ای اشاره و اختلافات، درگیری‌ها و خونریزی‌هایی که در برخی از کشورهای منطقه وجود دارد را نشان دهنده وضعیت نابسامان منطقه دانست و اظهارداشت: «ما به عنوان کشور‌های اسلامی وظیفه داریم در برقراری صلح و ثبات در منطقه تلاش کنیم و ما همواره بر این مسأله تاکید داشته‌ایم که ثبات و آرامش منطقه به دست کشورهای منطقه ایجاد خواهد شد.»

بنا بر این گزارش، فهدبن محمود نیز در این دیدار، با بیان اینکه عمان با مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسایل منطقه اشتراک نظر دارد، روابط ایران و عمان را برادرانه و تاریخی خواند و آن را الگویی میان برادران که روابط تاریخی آن‌ها را پیوند می‌زند، دانست.»

وی افزود: «ما ملت ایران را ملتی بزرگ می‌دانیم و معتقدیم با این کشور بزرگ باید تعامل و گفت‌و‌گو داشته باشیم تا روابط دوجانبه را هر چه بیشتر گسترش دهیم.»

معاون نخست وزیر عمان اضافه کرد: «ما به اهمیت و نقش کارآمد ایران در منطقه اذعان داریم و معتقدیم منطقه جز با همگرایی همه کشورهای منطقه نمی‌تواند، وضعیت خود را به آرامش و ثبات برساند که در این راستا نمی‌توان نقش ایران را نادیده گرفت.»

حسن روحانی دومین رئیس جمهوری ایران پس از محمود احمدی‌نژاد است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به عمان می‌رود. عمان نزدیک‌ترین کشور به ایران در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع نزدیک به دولت عمان می‌گویند که آقای روحانی قرار است با مفتی این کشور نیز دیدار و گفت‌و‌گو داشته باشد.

سفر روحانی به عمان در سایه ادامه تنش‌ها میان ایران و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس صورت می‌گیرد. بیشترین حجم از این تنش‌ها به بحران سوریه باز می‌گردد. در حالی که جمهوری اسلامی ایران از نظام بشار اسد در سوریه حمایت می‌کند، بیشتر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، از مخالفان او پشتیبانی می‌کنند.

روحانی از زمان انتخابش به عنوان رئیس جمهور، نسبت به بهبود روابط ایران با کشورهای عربی خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی، ابراز تمایل کرد. این سخنان نقشی را که عمان می‌تواند ایفا کند، برجسته‌تر کرد.

یوسف بن علوی درباره سفر آقای روحانی به روزنامه عمان گفت: «بدون شک عمان ارزش این سفر را که نشان‌دهنده عمق و استحکام اعتماد میان دو کشور همسایه است، می‌داند. دو کشور باور دارند که اولویت اکنون با تلاش برای تحقق ثبات و صلح در منطقه است.»

عمان در سال‌های گذشته، نقش میانجی و رابط را میان ایران و ایالات متحده آمریکا از جمله در پرونده اتمی تهران ایفا کرد. وزیر امور خارجه عمان بر این مساله نیز صحه گذاشت.

آقای بن علوی گفت: «آری، همانگونه که برخی رسانه‌ها می‌گویند، عمان نقشی در نزدیکی غربی-ایرانی ایفا کرده است. این نقش ازمان ریاست جمهوری بیل کلینتون در آمریکا آغاز شد و در دوره روسای جمهوری پس از او، ادامه یافت. هدف ما این است که نزاع بزرگی میان ایران و کشورهای غربی روی ندهد چرا که برای منطقه مصیبت‌بار خواهد بود.»
XS
SM
MD
LG