لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

امضای قرارداد صادرات گاز ايران به عمان


در جريان سفر حسن روحانی به مسقط، قرارداد صادرات نفت ايران به عمان امضا شد. به گزارش خبرگزاری ايرنا، بيژن نامدار زنگنه وزير نفت در حاشيه امضای اين قرارداد در جمع خبرنگاران گفت: «با امضای اين قرارداد ايران وارد بازار خرده‌فروشی گاز شد.»

آقای زنگنه افزود: «بعد از گذشت زمانی بسيار طولانی و پس از ملاقات‌های زيادی که با وزير نفت و گاز عمان داشتيم، نهايتا در جلسه شهريور ماه سال جاری در جريان سفر سلطان قابوس به تهران، قرار نهايی را گذاشتيم و امروز پس از هفت ماه، بالاخره قرارداد صادارت گاز ايران به عمان منعقد شد.»

وی حجم اين قرارداد را ۱۰ ميليارد متر مکعب در سال عنوان کرد و گفت: «ما برای اولين بار وارد بازار خرده‌فروشی عمان می‌شويم و برعکس قراردادهای ديگر، در قيمت با آقايان تفاهم نکرده‌ايم و مقرر شده که وارد بازار خرده‌فروشی شويم.»

در همين زمينه محمد الرحمانی وزير نفت و گاز عمان به خبرگزاری فرانسه گفته است که «قرارداد» احداث خط لوله به ارزش يک ميليارد دلار ميان تهران و مسقط امضا شد. اين خط لوله ۲۰۰ کيلومتری که «تفاهمنامه» آن در سال ۲۰۰۹ امضا شده بود، از دل دريا دو کشور را به هم وصل خواهد کرد و انتظار می‌رود اين پروژه تا سال ۲۰۱۷ اجرايی شود.

وزير نفت ايران نيز گفته است که «بر اساس قرارداد صادرات گاز ايران به عمان، شرکت مشترکی با سهام مساوی ايرانی - عمانی ثبت می‌شود و اين شرکت کار بازاريابی و عمليات راهبری و تعمير و نگهداری خط لوله را بر عهده می‌گيرد».

به گفته وی، تمام خط لوله در بخش خشکی و دريايی و تاسيسات انتقال به طور کامل و صد درصد توسط طرف عمانی تامين می‌شود و بازپرداخت آن از محل درآمدهای حاصل از فروش گاز تامين خواهد شد.

آقای زنگنه ادامه داد: «اين گاز هم می‌تواند در عمان عرضه شود و هم با بازاريابی شرکت مشترک ايرانی – عمانی، به کشورهای همسايه صادر شود.»

او درباره زمان‌بندی اين قرارداد گفت: «انتظار می‌رود در مدت کمتر از سه سال اين پروژه عملياتی شود؛ اين قرارداد مراحل مختلفی دارد که در اين موافقت نامه توسط شرکت ملی صادرات گاز و وزارت نفت امضا شده است.»

زنگنه در ارتباط با ميزان سرمايه‌گذاری اين قرارداد گفت: «ميزان سرمايه‌گذاری بايد بعد از مطالعاتی که خواهد شد، مشخص شود؛ همانطور که ذکر شد تمام پول از طرف عمان تامين می‌شود؛ با اين حال پيش‌بينی می‌شود ميزان سرمايه‌گذاری اين طرح نزديک به يک ميليارد دلار باشد.»

وی طول خط لوله صادراتی را ۳۵۰ کيلومتر ذکر کرد که شامل ۲۰۰ کيلومتر خط دريايی و ۱۵۰ کيلومتر خط در خشکی می‌شود.

ايران با ۳۳ تريليون و ۶۰۰ ميليارد متر مکعب ذخاير گازی، بزگترين دارنده گاز جهان است و انتظار می‌رود طی سه سال آينده پنج فاز جديد پارس جنوبی که بيش از ۸۰ درصد پيشرفت داشته اند، وارد مرحله توليد شوند. حجم تجارت دوجانبه ايران و عمان سالانه به يک ميليارد دلار بالغ می‌شود.
XS
SM
MD
LG