لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

کشورهای غربی الحاق کریمه به خاک روسیه را غیرقابل قبول دانستند


مراسم امضای سند الحاق کریمه با حضور ولادیمیر پوتین و رهبران جدایی طلب این شبه جزیره.
مراسم امضای سند الحاق کریمه با حضور ولادیمیر پوتین و رهبران جدایی طلب این شبه جزیره.
اوکراین روز سه شنبه ۲۷ اسفند اعلام کرد سند الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه که در مسکو امضاء شده است را هرگز به‌ رسمیت نخواهد شناخت. در همین حال باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، رهبران کشورهای غربی را برای تشکیل نشستی در این مورد فراخوانده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «الکساندر تورچینوف»، رییس‌جمهوری موقت اوکراین، در این زمینه گفت: «اوکراین و تمام جهان هرگز الحاق بخشی از خاک اوکراین [به روسیه] را به رسمیت نخواهند شناخت.»

ولادیمیر پوتین و سرگئی آکسینوف، نخست وزیر کریمه و سایر رهبران جدایی طلب کریمه روز سه‌شنبه سند الحاق این شبه جزیره به خاک روسیه را امضاء کردند.

در مراسم امضای این سند نمایندگان هر دو مجلس روسیه حضور داشتند که با تشویق‌های خود مهر تایید بر آن گذاشتند. این سند باید به تصویب پارلمان روسیه برسد.

جو بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا که برای گفت‌وگو در همین زمینه به لهستان رفته است در واکنش به امضای این سند گفته است: این اقدام اسم دیگری جز تصرف خاک ندارد. ‌

آقای بایدن بر تعهد آمریکا به حفظ امنیت متحدان خود در سازمان ناتو که هم مرز روسیه هستند تاکید کرد و گفت اگر روسیه به روند الحاق کریمه ادامه دهد مورد تحریم‌های بیشتر آمریکا و اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.

وزیر خارجه لهستان هم گفت که الحاق کریمه به روسیه برای جامعه جهانی قابل پذیرش نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «اِوهِن پربینیس»، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین نیز گفته است: «امضای توافق کذایی بر سر پیوستن کریمه به فدراسیون روسیه و واکنش مربوطه از سوی رییس جمهور روسیه هیچ مطابقتی با قانون دموکراسی یا عقل سلیم ندارد.»

اشاره وی به اظهارات روز سه‌شنبه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، است که در واکنش به تحولات اوکراین گفت که «شبه جزیره کریمه به روسیه ملحق خواهد شد.»

ولادیمیر پوتین هم‌چنین روز دوشنبه و یک روز پس از برگزاری همه‌پرسی جمهوری خودمختار کریمه برای جدا شدن از اوکراین، استقلال آن را به رسمیت شناخت.

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین روز سه‌شنبه در واکنش به مواضع آقای پوتین گفت: «اظهارات پوتین به روشنی نشان می‌دهد تهدید روسیه علیه امنیت بین‌المللی تا چه حد واقعی است.»

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه رهبران کشورهای موسوم به «گروه ۷» و رهبران اتحادیه اروپا را فراخواند تا برای بررسی اقدامات آتی غرب در برابر کوشش روسیه برای ضمیمه کردن کریمه، هفته آینده در لاهه هلند گرد هم آیند.

«گروه ۷» شامل ایالات متحده آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و بریتانیا، پیش از این حضور خود در نشست «گروه ۸» که قرار بود در ماه ژوئن با میزبانی روسیه در سوچی برگزار شود به حالت تعلیق در آورده‌ بود.

در همین حال، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه با بیان این‌که ولادیمیر پوتین با امضای پیمان الحاق کریمه «مسیر انزوا» را انتخاب کرده است، گفت که مناسبات غرب و روسیه با تغییر روبه‌رو است.

آقای هیگ در پارلمان بریتانیا گفت: «باید برای وضعیتی که در آن مناسبات غرب با روسیه با ۲۰ سال گذشته متفاوت خواهد بود آماده شویم.»

وی افزود: «مناسبات قرار است طوری باشد که نهادهایی چون گروه ۸ بدون روسیه عمل کنند، همکاری‌ها و صادرات نظامی برای همیشه قطع شود، و وابستگی اروپا به صادرات انرژی روسیه رو به کاهش بگذارد.»

وزیر خارجه بریتانیا گفت: «این خطر وجود دارد که تحریکاتی در دیگر نقاط اوکراین به عمل آید و دستاویز دخالت‌های نظامی بیشتری شود».

به نوشته خبرگزاری رویترز، فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه، هم روز سه‌شنبه ضمن محکوم کردن امضای پیمان یادشده توسط ولادیمیر پوتین گفت که اروپا باید «پاسخی قوی» به این اقدام بدهد.

وی تاکید کرد که فرانسه «نه همه‌پرسی را به‌رسمیت می‌شناسد و نه الحاق این منطقه از اوکراین به روسیه را.»

در همین حال خبرگزاری روسی اینترفکس روز سه‌شنبه خبر داد که روسیه اعلام کرده است تصمیم ندارد که در پاسخ به تحریم‌های غرب مقابله به مثل کرده و غرب را تحریم کند.

«دیمیتری راگازین»، معاون نخست‌وزیر روسیه با بیان این مطلب گفته‌است: «ما اهل باج‌خواهی نیستیم و در حال حاضر حتی حرف تحریم را هم نمی‌زنیم زیرا تحریم‌هایی که تا الان وضع شده بچگانه بوده است.»
XS
SM
MD
LG