لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

پایان مذاکرات اتمی وین؛ دور بعدی، ۱۸ تا ۲۰ فروردین ۹۳


محمدجواد ظریف و کاترین اشتون، مسئولان دو تیم مذاکره‌کننده اتمی از ایران و گروه ۵+۱، بعدازظهر چهارشنبه با یک کنفرانس خبری کوتاه به این دور از گفت‌وگوها پایان دادند. دور بعدی این مذاکرات بعد از تعطیلات نوروزی انجام می‌شود.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به زبان انگلیسی و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به زبان فارسی با مروری کلی بر مذاکرات دو روز گذشته خبر دادند که مذاکرات از ۱۸ تا ۲۰ فروردین سال نوی ایرانی برای رسیدن به «راه حل نهایی» ادامه خواهد یافت.

محمدجواد ظریف در این کنفرانس خبری افزود که: «بر اساس چارچوبی که در جلسه ماه گذشته برای مذاکرات تعیین شد، ما بحث‌هایی محتوایی و مفید داشتیم.»

وزیر خارجه ایران افزود که: «درباره غنی سازی و راکتور اراک و همکاری‌های غیر اتمی و تحریم‌ها صحبت کردیم» و در ادامه گفت: «سعی می‌کنیم بر روی عرصه‌های زودبازده کار کنیم و در مرحله بعدی کارشناسان با هم مذاکره خواهند داشت.»

پیشتر در ظهر چهارشنبه عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران، نیز اعلام کرده بود که دور بعدی مذاکرات قرار است ۱۸ تا ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ در وین برگزار شود.

با انجام روز دوم مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین، آقای عراقچی با ذکر این‌ که هنوز برای ورود به بحث‌های مربوط به دستیابی به توافق نهایی «زود» است گفت که «موضوعات سختی را پیش رو داریم و چندان به نیات طرف مقابل خوش‌بینی نداریم».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وی روز چهارشنبه، ۲۸ اسفند، با اشاره به ملاقات‌های دوجانبه‌اش با هیئت‌های ۱+۵ گفت: «فضای مذاکرات خوب و جدی بود و حتما مباحث طرح شده مفید بود، اما هنوز برای این که وارد مذاکرات برای رسیدن به یک متن بشویم زود است.»

معاون وزیر خارجه ایران در ادامه سخنانش گفت: «جلسات طولانی و فشرده‌ای داشتیم. جلسات این دور از مذاکرات و مذاکرات بعدی بیشتر جنبه بحث و تبادل نظر دارد و هنوز ما به شکل مذاکراتی به این معنا که بر روی رسیدن به نتیجه مشترک کار کنیم نرسیده‌ایم.»

آقای عراقچی افزود: «احتمالاً دور بعدی مذاکرات هم به همین شکل است و فقط بیشتر تلاش است به یک درک مشترک از موضوعی که مورد بحث است برسیم و بعداً بتوانیم به یک متن مشترک برسیم.»

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درباره آینده مذاکرات و رسیدن به توافق جامع اظهار کرد: «کار سختی در پیش است و موضوعات سختی را پیش رو داریم و چندان به نیات طرف مقابل خوش‌بینی نداریم و در عین حال ناامید هم نیستیم و مسیر را به همین شکل ادامه می‌دهیم.»

عباس عراقچی در ادامه گفت: «هیچ فشاری برای این که مذاکرات در شش ماه تمام شود وجود ندارد، اما دو طرف برای این کار در شش ماه تمایل دارند. البته این دلیل نمی‌شود که مذاکرات کیفیت خود را از دست دهد، اما طبعاً هیچ طرف از مواضع خود به این دلیل عقب‌نشینی نمی‌کند.»

این اظهارت عباس عراقچی در حالی بیان می‌شود که به گزارش خبرگزاری رویترز، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که در وین به‌ سر می‌برد روز چهارشنبه با بیان این که مذاکرات «خوب» پیش می‌رود، گفت نسبت به این‌ که مذاکره‌کنندگان تا بیستم ژوئیه، یعنی تا پایان مهلت ۶ ماهه مقرر در توافق موقت، به نتایج موردنظر خود برسند خوش‌بین است.

آب سنگین اراک، موضوع بحث روز دوم

به گزارش خبرگزاری مهر، روز چهارشنبه با پایان یافتن دور سوم مذاکرات معاونان هیئت‌های ایران و ۱+۵ رایزنی‌ها درباره آخرین موضوع دستور کار این دور از مذاکرات یعنی آب سنگین اراک پایان یافت.

عباس عراقچی و هلگا اشمید ریاست هیئت‌های ایران و ۱+۵ را در این سه دور بر عهده داشتند.

آقای عراقچی در مورد کارخانه آب سنگین اراک در گفت‌وگو با خبرنگاران یادآور شد: «در مورد اراک موضوع مذاکره ما این است که چگونه می‌شود نگرانی‌های مربوط به اشاعه را کاهش داد و به حداقل رساند.»

ایران و ۱+۵ روز سه‌شنبه نیز در دو نوبت درباره رفع تحریم‌ها، همکاری هسته‌ای و ابعاد غنی‌سازی ایران تبادل نظر کرده بودند.

جلسه اختتامیه مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین در مقر سازمان ملل در این شهر با حضور ظریف و اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، برگزار خواهد شد و سپس عصر چهارشنبه نشست خبری طرفین برگزار می‌شود.

ایران می‌گوید که از کارخانه آب سنگین اراک برای تحقیقات استفاده می‌کند، اما قدرت‌های غربی از احتمال استفاده از این تأسیسات برای آماده‌سازی زمینه‌های دستیابی به سلاح اتمی ابراز نگرانی می‌کنند.

در ادامه این نگرانی‌ها اکثریت قابل توجهی از نمایندگان سنای ایالات متحده روز چهارشنبه در نامه‌ای به رئیس‌ جمهوری آمریکا با اشاره به این که «جمهوری اسلامی حق غنی‌سازی ندارد» از او خواستند مانع از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای شود.
XS
SM
MD
LG