لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

انتقاد رئیس جمهور ترکیه از مسدود شدن توئیتر در این کشور


عبدالله گل٬ رئیس جمهور ترکیه
عبدالله گل٬ رئیس جمهور ترکیه
پس از آن‌که به دنبال تاکید نخست وزیر ترکیه بر «ریشه‌کن کردن» توئیتر٬ این شبکه اجتماعی با حکم دادگاه مسدود شد٬ رئیس جمهور ترکیه از این اقدام دولت انتقاد کرد. مسدود شدن توئیتر محکومیت بین‌المللی را نیز به همراه داشته است.

به گزارش روز جمعه اول فروردین‌ماه خبرگزاری رویترز٬ عبدالله گل با عبور از سد توییتر٬ با انتشار مطلبی بر روی صفحه توییتر خود مسدود شدن این شبکه اجتماعی در ترکیه را غیرقابل قبول خواند و ابراز امیدواری کرد که این مسئله در کوتاه مدت برطرف شود.

رئیس جمهور ترکیه این مطلب را با استفاده از هَشتَگ «توئیتر در ترکیه مسدود است» (TwitterisblockedinTurkey#) منتشر کرده است.

پس از آن‌که روز پنجشنبه٬ ۲۹ اسفندماه٬ رجب طیب اردوغان٬ نخست وزیر ترکیه عهد کرد که توئیتر را در این کشور «ریشه‌کن» کند٬ دادگاه ترکیه حکم به مسدود شدن این شبکه اجتماعی داد و توئیتر در ترکیه فیلتر شد.

آقای اردوغان در یک کارزار تبلیغاتی در شهر بورسا گفت: «ما اکنون اجازه دادگاه را داریم. من هیچ اهمیتی نمی‌دهد که جامعه بین‌المللی چه می‌گوید. همه شاهد قدرت جمهوری ترکیه خواهند بود.»

رجب طیب اردوغان طی ماه‌های گذشته با چالش‌های گوناگون سیاسی روبه‌رو شده است. تظاهرات و اعتراض‌های سال گذشته میلادی در این کشور چندین قربانی نیز برجای گذاشته است.

طی روزهای گذشته نیز نام نخست وزیر ترکیه و حلقه‌ای از افراد نزدیک به او در پیوند با پرونده فساد مالی در ترکیه مطرح شده است و شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده برای انتقال این اخبار مورد استفاده قرار گرفتند.

به دنبال فیلتر شدن توئیتر در ترکیه٬ کاربران این شبکه اجتماعی از این اقدام به عنوان «کودتای دیجیتال» نام برده و ترکیه را از این لحاظ با ایران و کره شمالی مقایسه کرده‌اند.

حزب اصلی مخالف دولت ترکیه نیز گفته است که برای مقابله با این اقدام از نخست وزیر ترکیه به اتهام نقض آزادی‌های فردی به دادگاه شکایت خواهد کرد.

در سطح بین‌المللی نیز اشتفان فوله٬ کمیسر توسعه اتحادیه اروپا گفته است که این اقدام آنکارا٬ درباره میزان تعهد ترکیه به ارزش‌ها و استانداردهای اروپایی شک و تردید ایجاد می‌کند.

دولت آلمان نیز اظهار کرده است که مسدود شدن توئیتر با آزادی بیان در تقابل است. وزارت خارجه بریتانیا نیز در انتقاد از این اقدام٬ تاکید کرده است که شبکه اجتماعی در دموکراسی مدرن نقشی حیاتی دارد.

فکری ایسیک وزیر صنعت ترکیه گفته است که مذاکرات با شرکت توئیتر در سان‌فرانسیسکو در جریان است و در صورتی که این شرکت نماینده‌ای را به ترکیه بفرستد و بپذیرد که در صورت درخواست دادگاه‌های ترکیه٬ محتوای برخی مطالب را مسدود کند٬ شبکه توییتر در ترکیه رفع فیلتر می‌شود.
XS
SM
MD
LG