لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

شبکه العالم: ماکت ناو هواپیمابر بخشی از دکور فیلم است


نمایی از یک هواپیمابر واقعی کلاس نیمیتس ایالات متحده
نمایی از یک هواپیمابر واقعی کلاس نیمیتس ایالات متحده
شبکه عربی زبان تلویزیون دولتی ایران، العالم، در خبری کوتاه که بر وب‌سایت این شبکه منتشر شده، می‌گوید «ماکت ناو هواپیمابر نیمیتز» که خبر ساخت آن اخیرا منتشر شده «بخشی از دکور فیلم جدید نادر طالب زاده با عنوان "ایرباس" است».

این خبر که تاریخ انتشار آن به روز دوم فروردین باز می‌گردد واکنشی به اخباری است که به تازگی منتشر شده و به موضوع ساخت «یک ناو ساختگی که شکل آن ظاهر ناو هواپیمابر نیمیتس آمریکا را دارد و بر روی آن نیز بدنه‌های ساختگی چندین هواپیما قرار داده شده» باز می‌گردد. [جزئیات بیشتر را بخوانید]

سه مقام دفاعی آمریکا در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه این اقدام ایران را «عجیب» دانسته و در مورد انگیزه ساخت آن نیز ابراز بی‌اطلاعی کرده‌ بودند.

شبکه العالم نوشته است نادر طالب زاده مستند ساز و فیلم ساز ایرانی «در تدارک ساخت فیلم سینمایی جدیدی است که این ناو بخشی از دکور این فیلم است».

به گفته این شبکه این فیلم «ایرباس» نام دارد و در مورد پرواز ۶۵۵ هواپیمایی ایران است که در تیر ماه سال ۱۳۶۷ با شلیک موشکی از سوی ناو هواپیمابر آمریکایی سقوط کرد و مسافران و خدمه آن نیز کشته شدند.

مقام‌های ایرانی به موضوع این ناو ساختگی واکنشی نشان نداده‌اند.

بنا بر گزارش‌هایی که اول فروردین منتشر شد، تحلیلگران اطلاعاتی که تصاویر تأسیسات نظامی ایران را زیر نظر دارند، از تابستان گذشته متوجه شکل‌گیری این ناو ساختگی بر روی بدنه یک کشتی دیگر در کارخانه کشتی‌سازی گچین در نزدیکی بندرعباس شده بودند.

مقام‌های آمریکایی به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته بودند ایران پیشتر از بدنه کشتی‌ها در تمرینات نظامی استفاده کرده و در تلویزیون خود نیز تصاویری از انفجار آنها در پی پرتاب موشک منتشر کرده است.
XS
SM
MD
LG