لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

«نگرانی شدید» آمریکا از حضور نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین


کاخ سفید می‌گوید که در مواجهه با روسیه٬ تاکید آمریکا بر اقدام‌های تنبیهی است. در عین حال یکی از مشاوران رییس جمهوری آمریکا گفته است که واشینگتن نسبت به تحرکات سربازان روسیه در نزدیکی مرز اوکراین به شدت نگران است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به دنبال دیدار روز دوشنبه٬ چهارم فروردین، روسای جمهوری آمریکا و چین با یکدیگر٬ بن رودز٬ سخنگوی کاخ سفید و معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما در واکنش به تاکید چین بر حل بحران اوکراین از طریق دیپلماتیک٬ گفت: «ایالات متحده در مجموع بیش از هر چیز خواهان حل این بحران از طریق به کار بردن اقدامات جسورانه و تنبیهی است».

در همین روز یکی از مشاوران باراک اوباما به خبرگزاری فرانسه گفته است که با توجه به تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین٬ کاخ سفید «به شدت نگران» امکان بالا گرفتن تنش‌ها است.

وی خاطرنشان کرد که آمریکا حرکات روسیه را به دقت تحت نظر دارد و افزود که روسیه از افزایش تنش‌ها در منطقه ضرر بسیاری خواهد دید.

به گزارش این خبرگزاری، در حال حاضر حدود ۲۰ هزار نیروی روسی٬ از جمله با تجهیزاتی چون تسلیحات دفاع هوایی و جت‌های جنگنده در مرز اوکراین موضع گرفته‌اند.

در همین خصوص یکی از فرماندهان ارتش آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است که شمار سربازان روس مستقر در نزدیکی مرز اوکراین در حال افزایش است.

این فرمانده ارتش با این حال افزوده است که هنوز نشانه‌ای در خصوص قصد روسیه برای حمله به مناطق شرقی اوکراین دیده نشده است.

به دنبال درخواست کریمه برای پیوستن به روسیه و موافقت مسکو با این تصمیم٬ رییس جمهوری موقت اوکراین روز دوشنبه دستور خروج نیروهای نظامی اوکراین از شبه جزیره کریمه را صادر کرد.

«دیدار» وزیران خارجه روسیه و اوکراین در لاهه

در همین حال خبرگزاری‌های روسیه از دیدار وزیر امور خارجه این کشور با همتای اوکراینی خود در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای در لاهه خبر داده‌اند.

این خبرگزاری‌ها هنوز در خصوص جزئیات این دیدار گزارشی منتشر نکرده‌اند.

پیشتر خبرگزاری روسی «ریا نووُستی» گزارش داده بود که سرگئی لاوروف٬ وزیر خارجه روسیه موافقت کرده است تا در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای در لاهه هلند٬ با همتای اوکراینی خود دیدار کند.

این خبرگزاری به نقل از یکی از اعضای هیات روس حاضر در این نشست آورده بود: «به درخواست هیات اوکراینی٬ دیداری میان آقایان لاوروف و دیشیتسیا در حاشیه نشست برنامه‌ریزی شده است.»

نشست امنیت هسته‌ای که نخستین بار سال ۲۰۱۰ در واشینگتن برگزار شد٬ سومین دوره خود را چهارم فروردین‌ماه در لاهه آغاز کرد. این نشست دو روزه با حضور هیات نمایندگان ۵۳ کشور جهان آغاز شده است.

بان گی‌مون٬ دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه در سخنرانی آغازین خود در این نشست با اشاره به وقایع اوکراین گفت که مسکو با پذیرش الحاق کریمه به روسیه٬ «تفاهم‌نامه بوداپست» را «به شدت تضعیف کرده است».

طبق تفاهم‌نامه بوداپست که سال ۱۹۹۴ میان روسیه٬ بریتانیا٬ ایالات متحده و اوکراین به امضاء رسید٬ مقرر شده بود تا در مقابل پاک شدن اوکراین از تسلیحات هسته‌ای دوران جماهیر شوروی (اقدامی که از سوی اوکراین اجرایی شد)٬ هیچ یک از کشورهای امضاء کننده این تفاهم‌نامه، حاکمیت ملی٬ تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی اوکراین را به خطر نیاندازند.

در کنار «دیدار» وزرای خارجه روسیه و اوکراین٬ باراک اوباما نیز خواهان نشست اضطراری کشورهای صنعتی عضو گروه هفت (کانادا٬ آمریکا٬ فرانسه٬ آلمان٬ ایتالیا٬ ژاپن و بریتانیا) در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای لاهه شده است.

به گفته خبرگزاری فرانسه قرار است در این نشست اضطراری درباره اقدام‌های بیشتر علیه روسیه گفت‌و‌گو شود.

اتحادیه اروپا و آمریکا تا کنون تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند. روسیه نیز در واکنش٬ تحریم‌های متقابلی را علیه آمریکا به اجرا در آورده است.

در عین حال کانادا نیز برخی از مقام‌های روس را در فهرست تحریمی خود قرار داده است که به گزارش خبرگزاری رویترز٬ مسکو نیز روز دوشنبه در واکنش به این اقدام٬ ۱۳ کانادایی را در فهرست تحریمی خود قرار داد.

مشاور نخست وزیر کانادا در حوزه سیاست خارجی و دفاعی٬ رییس مجلس عوام کانادا و شماری از نمایندگان این مجلس از جمله اشخاصی هستند که از سوی روسیه تحریم شده‌اند.
XS
SM
MD
LG