لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

آلن ایر: خواستار آزادی سریع مرزبانان ایرانی هستیم


آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا
آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا در پیامی می‌گوید از شنیدن خبرها و گزارش‌ها حاکی از کشته شدن یکی از پنج مرزبان به‌ گروگان گرفته شدن ایرانی، به دست گروهی موسوم به جیش‌العدل، اندوهگین است.

در وب‌سایت سفارت مجازی ایالات متحده برای ایران آمده است چنانچه این خبر درست باشد به خانواده گروهبان دانایی‌فر تسلیت گفته و امیدوار است چهار جوان دیگر ایرانی هر چه زودتر به سلامت به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند.

آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا نیز در پیامی [لینک این پیام در وب‌سایت یوتیوب] می‌گوید «ما این گزارش‌های تائید نشده را در مورد کشتن یکی از مرزبانان ربوده شده ایرانی توسط گروه جیش‌العدل دیدیم و وضعیت را با دقت دنبال می‌کنیم».

او افزوده است امید دولت او این است که این خبر صحیح نباشد.

آقای ایر می‌گوید «ما خواستار آزادی سریع و بازگشت امن این مرزبانان ایرانی به خاک ایران هستیم».

پیام‌های وزات خارجه آمریکا و آلن ایر در صفحه فیس‌بوک وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی و آلن ایر نیز منتشر شده است.

آقای ایر «کاور فوتوی» خود در صفحه فیس‌بوک را نیز تغییر داده و عکس پنج مرزبان ربوده‌ شده ایرانی را بر آن گذاشته است.

او در پست دیگری در همین مورد نیز نوشته است «خدا نکند که خبر شهادت یکی از مرزبانان ایرانی ربوده شده صحیح باشد.»

روز سوم فروردین، گروه «جیش‌العدل» اعلام کرد گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر -یکی از پنج مرزبان ربوده شده- را کشته است.

مقام‌های ایرانی نخست ایران خبر را تائید نکردند، اما یک روز بعد معاون امنيتی و انتظامی استاندار سيستان و بلوچستان به خبرگزاری ايرنا گفت: «بر اساس تحقيقات به عمل آمده خبر شهادت يکی از پنج مرزبان ايرانی تاييد شده است».

این موضوع به تنش‌هایی میان ایران و پاکستان انجامیده است و مقام‌های ایرانی در مورد آن «هشدارهایی» به اسلام‌آباد داده‌اند.

چهارم فروردین ماه قائم مقام وزیر کشور ایران که پیش‌تر قتل گروهبان دانایی‌فر را تایید کرده بود در اظهار نظر تازه‌ای ابراز امیدواری کرد که این خبر درست نباشد و در عین حال به پاکستان هشدار داد که این مسئله می‌تواند ادامه مذاکرات میان دو کشور را سخت کند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان می‌گوید آن کشور «وجب‌به‌وجب خاک خود را جست‌وجو کرده است» و «کمیته ویژه مشترکی با شرکت مقام‌های ایران و پاکستان تشکیل شد، اما مقام‌های ایرانی هیچ‌گاه تماسی برقرار نکردند.»

مقام‌های ایرانی این گفته‌ها را رد کرده آن را «عذر بدتر از گناه» نامیده‌اند.
XS
SM
MD
LG