لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

لاوروف: روسیه قصد عبور از مرزهای اوکراین را ندارد


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز شنبه، ۹ فروردین، تاکید کرد که مسکو قصد اعزام نیروی نظامی به داخل مرزهای اوکراین را ندارد.

در همین روز وزارت امور خارجه روسیه نیز از تماس تلفنی آقای لاوروف با جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، و گفت‌وگوی آنها درباره تحولات اوکراین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی روسی اظهار داشت: «ما مطلقا هیچ انگیزه‌ و منفعتی برای عبور از مرزهای اوکراین نداریم.»

وی با این حال تاکید کرده است که روسیه برای حمایت از حقوق روسی‌زبانان ساکن شرق اوکراین آمادگی دارد و با تهدیدات علیه آنان مقابله می‌کند.

روسیه به تازگی شبه‌جزیره کریمه اوکراین را ضمیمه کشور خود کرده است، اقدامی که موج انتقادات غرب را به دنبال داشته و مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز با صدور قطعنامه‌ای آن را غیرقانونی خوانده است.

غرب همچنین تحریم‌هایی را علیه برخی مقامات روسیه و کریمه که در جدایی کریمه از اوکراین نقش داشته‌اند، اعمال کرده و هشدار داده که این تحریم‌ها می‌تواند گسترش یابد.

در این شرایط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز جمعه، ۸ فروردین، مکالمه‌ای تلفنی با همتای آمریکایی خود باراک اوباما داشت که رویترز آن را نشانه‌ای از آمادگی مسکو برای کاهش تنش‌ها با واشینگتن دانسته است.

به گفته مقامات کاخ سفید، آقای اوباما در این مکالمه تلفنی به آقای پوتین گفته است که روسیه باید نیروهای نظامی خود را از مرز اوکراین عقب بکشد و به تعمیق بحران در اوکراین دامن نزند.

گزارش کرملین هم بیان می‌کند که رئیس جمهوری روسیه خواستار آزمودن پاره‌ای اقدامات و پیشنهادات جامعه جهانی شده است که می‌تواند به تثبیت اوضاع کمک کند.

وی همچنین وعده بود که وزرای خارجه دو کشور روسیه و ایالات متحده به زودی در این باره وارد گفت‌وگو خواهند شد و اکنون به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از تماس تلفنی پوتین و اوباما خبر از مکالمه سرگئی لاوروف و جان کری می‌رسد.

رویترز می‌نویسد که کاخ سفید اعلام کرده تماس‌های میان آقای کری و لاوروف درباره مسئله اوکراین همچنان ادامه خواهد یافت.

اوکراین به دنبال سقوط ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور مخلوع این کشور که از مسکو جانبداری می‌کرد، بحران روابط با روسیه را تجربه می‌کند.

سرگئی لاوروف در مصاحبه تلویزیونی خود بر «اصلاحات بنیادین قانون اساسی» در اوکراین تاکید کرده و گفته است که اوکراین برای دستیابی به ثبات باید به نظام فدرال روی بیاورد.

رد عضویت در پیمان ناتو نیز دیگر شرطی است که روسیه برای اوکراین تعیین کرده است.
XS
SM
MD
LG