لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

رئیس‌جمهور یمن خواستار توقف «مداخله» ایران در امور کشورش شد


«عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور یمن.
«عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور یمن.
رئیس جمهور یمن از ایران خواست تا از آنچه وی «حمایت جمهوری اسلامی از جدایی‌طلبان در جنوب یمن، و گروه‌های مذهبی در شمال یمن» نامید دست بکشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «عبد ربه منصور هادی»، روز دوشنبه یازدهم فروردین در گفت‌وگویی که در روزنامه عربی‌زبان «الحیات» منتشر شد ضمن این اظهارات از ایران خواست تا «سیاست‌های اشتباه خود در قبال یمن» را اصلاح کند.

رئیس‌جمهوری یمن در این گفت‌وگو افزود: «متأسفانه دخالت‌های ایران هم‌چنان وجود دارد، چه از طریق حمایت‌های آن کشور از جدایی‌طلبان جنبش جنوبی و چه از طریق حمایت از برخی گروه‌های مذهبی در شمال یمن.»

اشاره رئیس‌جمهوری یمن به گروه «جنبش جنوبی» (حِراک جنوبی) و هم‌چنین گروه‌های جدایی‌طلب حوثی در شمال است. حوثی‌ها که پیرو مذهب شیعه زیدی هستند می‌کوشند مناطق بیشتری را در شمال یمن تحت کنترل خود درآوردند.

آقای منصور هادی در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: «از برادران ایرانی‌مان خواسته‌ایم تا در سیاست‌های غلط خود در قبال یمن تجدیدنظر کنند اما درخواست‌های ما نتیجه‌ای نداده‌است.»

وی افزود: «خواستار آن نیستیم که تنش‌ها میان ما و تهران افزایش پیدا کند اما در عین حال امید ما این است که ایران از دخالت در یمن دست بکشد.»

یمن سال گذشته گفت که یک کشتی ایرانی به نام «جهان ۱» را در نزدیکی سواحل آن کشور توقیف کرده که «سعی داشت مواد منفجره و موشک‌های زمین‌به‌هوا را به طور غیرقانونی وارد یمن کند.»

یمن پس از بررسی محموله این کشتی اعلام کرد که این محموله حاوی «نزدیک به ۴۰ تن تسلیحات» بود که می‌توانست جان «میلیون‌ها شهروند یمن» را به خطر بیندازد.

ایران هرگونه ارتباط با سلاح‌های توقیف‌شده در این کشتی را رد و تکذیب کرد.

روز ۲۸ دی‌ماه سال گذشته ابوالقاسم اسدی دیپلمات ایرانی که در صنعا، پایتخت یمن، بر اثر حمله افراد مسلح مجروح شده بود بر اثر این جراحات درگذشت.

پیشتر نيز در تيرماه سال ۹۲ يک کارمند سفارت ايران در صنعا به دست گروهی ناشناس ربوده شد. هيچ گروهی مسئوليت اين اقدام را بر عهده نگرفت.

یمن در کنار گروه‌های جدایی طلب جنوبی، با فعالیت گروه القاعده در جنوب و شورش شیعیان حوثی در شمال روربرو است.

تندرو‌ها در «جنبش جنوبی» که در سال ۲۰۰۷ میلادی با ائتلاف چند گروه تشکیل شد، خواستار برپایی کشور مستقل جنوبی هستند.

مقام‌های یمنی بارها ایران را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرده و از ایران خواسته‌اند تا به «آموزش و حمایت مالی» از شورشیان حوثی یمن پایان دهد. ایران اتهام حمایت از حوثی‌ها را رد کرده است.

حوثی‌ها پیروان مذهب شیعه زیدی هستند و از سال ۲۰۰۴ برای مقابله با آن چه تبعیض علیه حقوق خود می‌خوانند، به طور مکرر دست به مبارزه مسلحانه علیه دولت مرکزی زده‌اند. درگیری میان طرفین هزاران کشته برجای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG