لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

اعتراض گروگان‌های سابق آمريکايی به حضور ابوطالبی در سازمان ملل


بری روزن، گروگان سابق آمریکایی
بری روزن، گروگان سابق آمریکایی
شماری از کارکنان سابق سفارت آمريکا در تهران به خبر احتمال معرفی «حميد ابوطالبی» به عنوان نماينده دائم جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل در نيويورک واکنش نشان داده و مخالفت خود با حضور او در آمريکا را نشان دادند.

به گزارش روز سه‌شنبه ۱۲ فروردين خبرگزاری رويترز، «بری روزن» گروگان سابق آمريکايی گفته که هرگونه صدور رواديد برای حضور حميد ابوطالبی در خاک آمريکا، نشانه «شرمساری» و «بی‌آبرويی» است.

گزارش بلومبرگ گفته بود که حميد ابوطالبی در گروه «دانشجويان پيرو خط امام» عضو بوده و به اين خاطر انتخاب حميد ابوطالبی برای اين سمت جديد و مسئله صدور رواديد برای او جهت ورود به ايالات متحده را «مناقشه‌برانگيز» دانسته‌است.
جان لیمبرت، دیگر گروگان سابق آمریکایی
جان لیمبرت، دیگر گروگان سابق آمریکایی


بلومبرگ در اين رابطه به عکسی از حميد ابوطالبی اشاره می‌کند که در وب‌سايت «تسخير»، وب‌سايت دانشجويان پيرو خط امام، از او منتشر شده‌است.

در همين رابطه اما، حميد ابوطالبی در تاريخ ۱۸ اسفند سال گذشته در گفت وگو با سايت «خبرآن‌لاين» دست داشتن در گروگان‌گيری سفارت آمريکا در ۱۳ آبان ۵۸ را رد کرد.

وی در پاسخ به پرسشی در اين مورد گفت: «واقعيت اين است که من در سيزده آبان آن سال و زمان اشغال اصلاً در تهران نبودم که از اين امر مطلع و يا در آن مشارکت و يا حضور داشته و يا نامم مطرح باشد؛ بلکه من در اهواز از ماوقع مطلع شدم.»

جان ليمبرت، ديگر گروگان آمريکايی هم در مورد احتمال انتخاب آقای ابوطالبی به گلناز اسفندیاری از راديو اروپای آزاد، راديو آزادی گفت که چنين انتخابی «خيلی عجيب» است و ممکن است باعث شود «زخم‌های قديمی دوباره سرباز کنند.»

آقای ليمبرت افزود: «حتی اگر رواديد برای حضور او در آمريکا صادر شود، وی به عنوان سخنگوی جمهوری اسلامی ايران، بدون تاثير و بيهوده خواهد بود.»

وی گفت: «خيلی‌ها تا حالا در اين پست – نمايندگی دائم جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل – حضور داشته‌اند، ولی با توجه به گذشته ابوطالبی، چه کسی حاضر است به حرف‌های او گوش کند؟»

حميد ابوطالبی در گفت وگوی خود با سايت خبرآنلاين همچنين گفته بود نقشی در گروگانگيری سفارت آمريکا در تهران نداشته و فقط بعد از آن به عنوان مترجم انگليسی و فرانسوی حضور داشته و فعاليت خود را «کاملا بشردوستانه» خوانده است.

در جريان حمله به سفارت آمريکا در تهران، شماری از کارکنان و ديپلمات‌های سفارت به مدت ۴۴۴ روز گروگان گرفته شده و بعد آزاد شدند.

از زمان گروگانگيری، ايران و آمريکا رابطه ديپلماتيک خود را قطع کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG