لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

رویترز: پیشرفت ایران و روسیه در مذاکرات «نفت در برابر کالا»


خبرگزاری رویترز در گزارشی تازه می‌گوید تهران و مسکو در تلاش‌های خود برای رسیدن به توافقی که به موجب آن نفت ایران در برابر کالای روسیه تبادل شود «به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند».

این خبرگزاری در گزارشی تازه که روز ۱۳ فروردین منتشر شده، از قول منابعی می‌گوید دو طرف در پی دستیابی به این توافق که می‌تواند تا «۲۰ میلیارد دلار» ارزش داشته باشد گام‌هایی تازه برداشته‌اند.

رویترز ۲۰ دی ماه گزارشی منتشر کرده بود و با نقل قول از منابع مطلع ایرانی و روسی گفته بود این معامله پایاپای، ارزشی برابر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در ماه خواهد داشت.

رویترز در آن زمان گفته بود در باره جزئیات این توافق احتمالی تصمیم نهایی گرفته نشده است.

همین خبرگزاری از قول یک منبع مطلع روسی می‌گوید مسکو «تمام اسناد لازم در این مورد را آماده کرده است» و نهایی شدن آن در انتظار ارزش‌گذاری بهای نفت است.

به گفته این منبع فرآورده‌های صنعتی، از جمله «فلزات» و «غذا» در این معامله احتمالی در برابر نفت تبادل می‌شود و ادوات نظامی در آن وجود ندارد.

همین منبع سطح این معامله را بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده است.

دو مقام مطلع ایرانی نیز به این خبرگزاری گفته‌اند که این توافق ۲۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده و یک مقام نیز از صادرات حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز سخن گفته است.

بهای نفت ایران -به گفته منبعی که نامی از آن برده نشده- «کم‌تر از بهای جهانی است ولی نه خیلی کم‌تر» و این معامله برای «دو تا سه سال» برنامه‌ریزی شده است.

مقام ایرانی که رویترز با او صحبت کرده -برخلاف منبع اطلاعاتی روسی- تبادل «موشک» و همکاری برای ساخت دو نیروگاه اتمی را نیز بخشی از این معامله عنوان کرده است.

صحبت از ساختن دو نیروگاه اتمی جدید در ایران به کمک روسیه پیشتر نیز مطرح شده بود، هر چند مقام‌های ایرانی ارتباطی میان این طرح و معامله احتمالی نفت در برابر کالا مطرح نکرده بودند.

بهروز کمالی‌وند، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، ۲۱ اسفند ماه سال گذشته از «توافق اولیه» برای ساخت «دست‌کم» دو نیروگاه اتمی دیگر در کنار نیروگاه بوشهر خبر داده بود.

همان زمان خبرگزاری فرانسه در گزارشی گفته بود هزینه پروژه نیروگاه‌های جدید «بر اساس معامله پایاپای» تامین خواهد شد.

رویترز می‌گوید مقام‌های رسمی روسی و ایرانی از ارائه توضیحی در باره معامله پایاپای خودداری کرده‌اند.

معامله پایاپای نفت در برابر کالا موضوعی است که برخی مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی طی ماه‌های گذشته اشاره‌هایی به آن کرده‌اند.

اردیبهشت ماه سال گذشته معاون وقت وزارت نفت ایران با اعلام این که ایران هنوز موفق به وصول حدود ۴ میلیارد دلار از درآمد صادرات نفتی خود نشده از فراهم شدن امکان وارد کردن غذا و دارو در ازای فروش نفت به دیگر کشورها خبر داده بود.

در پایان همان سال اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتقاد از دولت محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد گفته بود با ادامه روال پيشين به مرحله نفت در برابر غذا می‌رسيديم.

زمانی که گزارش اولیه رویترز درباره معامله پایاپای ایران و روسیه در دی ماه منتشر شد، کاخ سفید آمریکا با ابراز نگرانی در باره آن گفته بود چنین قراردادی مغایر با شروط توافق‌نامه ژنو است و انجام چنین دادوستدی می‌تواند تحریم‌های آمریکا را در پی داشته باشد.
XS
SM
MD
LG