لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

خبرنگار زن خارجی به ضرب گلوله پلیس افغان کشته شد


آنیا نیدرینگ‌هاوس (راست) و کتی گنن
آنیا نیدرینگ‌هاوس (راست) و کتی گنن
یک روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، دو خبرنگار و عکاس زن خارجی در این کشور هدف تیراندازی یک پلیس افغان قرار گرفتند. در این حمله، یک عکاس خبری برنده جایزه پولیتزر کشته و یک خبرنگار دیگر زخمی شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنیا نیدرینگ‌هاوس و کتی گنن، عکاس و خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس، صبح روز جمعه، ۱۵ فروردین‌ماه، همراه با یک خبرنگار و راننده در اتوموبیل خود بودند که هدف حمله قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، آنها با کاروانی از خودروهای حامل عوامل اجرایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که برگه‌های رای را از مرکز ایالت خوست به منطقه تنی در نزدیکی مرز پاکستان منتقل می‌کردند همراه بودند.

این کاروان توسط نیروهای پلیس و ارتش افغانستان اسکورت می‌شد.

دیگر خبرنگار حاضر در اتوموبیل به خبرگزاری فرانسه گفته است که کاروان خودرو‌ها به منطقه‌ای حفاظت شده رسیده بود و آنها در خودروی خود منتظر حرکت کاروان بودند که یکی از نیروهای پلیس به نام نجیب‌الله به سمت آنها آمد و «با فریاد الله اکبر، اتوموبیل را به گلوله بست».

به گفته این خبرنگار، فرد مهاجم توسط دیگر نیروهای امنیتی حاضر در صحنه بازداشت شده است.

کتی گنن دیگر خبرنگاری است که مورد اصابت دو گلوله قرار گرفته، اما زنده مانده و به گزارش خبرگزاری فرانسه وضعیت او تثبیت شده و توانسته است با تیم پزشکی خود صحبت کند.

کاتلین کرول، سردبیر ارشد آسوشیتدپرس، از خانم نیدرینگ‌هاوس به عنوان «خبرنگاری پویا و مشتاق که با عکس‌های روشنگر، قلب بزرگ و اشتیاقش برای زندگی» شناخته می‌شد، نام برده است.

آنیا نیدرینگ‌هاوس دومین خبرنگار خارجی است که در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان کشته می‌شود.

حدود سه هفته پیش در ۱۱ مارس، نیلز هورنر، خبرنگار رادیو ملی سوئد، نخستین خبرنگار خارجی بود که در افغانستان در جریان تبلیغات انتخاباتی جان خود را از دست داد.

در ۲۰ مارس نیز، احمد سردار، خبرنگار خبرگزاری فرانسه، و همسر و دو فرزندش در حمله افراد مسلح به هتل سرینا در کابل کشته شدند.

ایالت خوست که حادثه اخیر در آن رخ داده با ایالت وزیرستان شمالی پاکستان که از ناامن‌ترین مناطق این کشور به شمار می‌آید، هم‌مرز است.

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، حملات مسلحانه و انتحاری علیه اماکن دولتی و نیروهای امنیتی این کشور افزایش یافته است.

از جمله یک بمب‌گذار انتحاری روز چهارشنبه، ۱۳ فروردین، با انفجار بمبی در مقابل وزارت کشور افغانستان در کابل، جان خود و «دست‌کم شش مامور پلیس» را گرفت.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه، ۱۶ فروردین، برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG