لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

یک نماینده مجلس از تحویل تنها چهار مرزبان به ایران خبر داد


یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز جمعه، ۱۵ فروردین‌ماه، با تایید خبر آزادی مرزبانان ایرانی گفت که نمایندگان ایران تنها چهار نفر را در داخل کشور پاکستان تحویل گرفته‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از اسماعیل کوثری، نماینده مجلس و عضو این کمیسیون، می‌گوید که مرزبانان ربوده‌شده ایران امروز «به رابط جمهوری اسلامی در پاکستان تحویل داده شده‌اند».

به گفته آقای کوثری، این رابط تنها چهار مرزبان را تحویل گرفته و ایران به دنبال تحویل گرفتن جنازه مرزبان پنجم است.

با این حال خبرگزاری مهر به نقل از همین نماینده مجلس نوشته است که جنازه جمشید دانایی‌فر نیز به رابط ایران در پاکستان تحویل داده شده است.

به این ترتیب پس از تقریبا دو هفته انتشار اخبار ضدونقیض از مرگ یکی از مرزبانان ربوده‌شده به دست گروه جیش‌العدل، مرگ این مرزبان ایرانی به دست گروه سنی‌مذهب تایید می‌شود.

گروه جیش‌العدل که ایران ماهیت آن را تروریستی می‌داند روز ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته پنج مرزبان ایرانی را در جنوب سیستان و بلوچستان ربود، و سوم فروردین اعلام کرد که گروهبان یکم٬ جمشید دانایی‌فر٬ یکی از آنها، را به دار آویخته است.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی روز جمعه به نقل از «یک مقام آگاه امنیتی» ایران گزارش داد که مرزبانان آزاد شده و به مقام‌های جمهوری اسلامی تحویل داده شده‌اند.

خبرگزاری فارس در گزارش اختصاصی خود گفته بود که مرزبانان ایرانی «ساعاتی پیش» به مقام‌های ایرانی «حاضر در پاکستان» تحویل داده شده‌اند،‌اما به تعداد این مرزبانان اشاره نکرده بود.

با این حال خبرگزاری ایسنا در گزارش خود به نقل از نماینده ایرانشهر در مجلس ایران گفته است که «تا وقتی مرزبانان وارد خاک ایران نشوند، نمی‌توانیم آزادی آنها را تایید کنیم».

وب‌سایت فارسی العربیه صبح جمعه به نقل از عبدالرئوف ریگی، سخنگوی گروه جیش‌العدل، از آزادی مرزبانان ایرانی که در اختیار این گروه بودند خبر داده بود، اما استاندار سیستان و بلوچستان و مقام‌های آگاه در وزارت کشور ایران به خبرگزاری‌های فارس و ایسنا گفته‌ بودند که «هنوز نمی‌توانند» این خبر را تایید کنند.

جیش‌العدل تصمیم آزادی مرزبانان ایرانی را «در راستای نشان دادن حسن نیت و انسان‌دوستی» خود عنوان کرده «تا نظام حاکم هم در راستای آزادی زندانیان اهل سنت گام بردارد».
XS
SM
MD
LG