لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۲

ایران از قطعنامه اخیر پارلمان اروپا انتقاد کرد


مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز جمعه پانزدهم فروردين ماه قطعنامه «راهبرد» اتحاديه اروپا در قبال ايران را «بی پايه، مردود و غيرقابل پذيرش» دانسته است. همزمان شمار ديگری از مقامات سياسی و ائمه جمعه در ايران از اين قطعنامه انتقاد کرده اند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، مرضيه افخم اين قطعنامه را تلاش برای «اتخاذ موضع آمرانه و ادامه روند برتری‌جويی» و «تخريب روند آغازشده روابط» خوانده است.

پارلمان اتحاديه اروپا روز پنجشنبه قطعنامه «راهبرد» اتحاديه اروپا در قبال ايران را تصويب کرد. در اين قطعنامه ضمن استقبال از رويکرد حسن روحانی رييس جمهوری ايران در تدوين منشور حقوق بشر،‌ از «نقض پيوسته و سازمان يافته حقوق بشر» در جمهوری اسلامی انتقاد شده است.

در اين قطعنامه همچنين با اشاره به انتخابات رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۹۲، تصريح شده است اين انتخابات «مطابق با موازين دمکراتيک» و معيار های مورد نظر اتحاديه اروپا برگزار نشده است. اين قطعنامه در ادامه از اتحاديه اروپا خواسته است که تا پايان سال ۲۰۱۴ دفتر نمايندگی اين اتحاديه را در تهران افتتاح کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در واکنش به تصويب اين قطعنامه گفته است: تصويب قطعنامه پارلمان اروپا در ارتباط با راهبرد روابط با ايران و تمرکز بر وضعيت حقوق بشر، که پس از تغييرات متعدد ارايه شده است، بی پايه، مردود و غيرقابل پذيرش است.

خانم افخم تصريح کرده است: اين قطعنامه «نه تنها با هيچ معيار و منطق سياسی و بين المللی سازگار نيست بلکه يادآور تاريخ نه چندان روشن از رفتارهای تبعيض آميز و نژادپرستی است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران با اين حال خطاب به اتحاديه اروپا تصريح کرده است که «پافشاری غيرمنطقی بر روش های برتری جويانه و تکرار راه های آزموده شده حرکت در مسير اشتباه است.»

در همين زمينه، شماری از امامان جمعه در ايران به شدت به اين قطعنامه حمله کردند. محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران، گفته است:«خيلی شرم آور است يعنی بی حيايی و بی شرمی را به حداعلا رساندند، چه توقعات و اتهامات عجيبی مطرح می کنند و می گويند در ايران حقوق بشر مراعات نمی شود؛ به چه دليل مراعات نمی شود؟ چون در ايران اگر کسی قاتل بود بايد کشته شود و شما اين را خلاف حقوق بشر می دانيد يعنی بگذاريم انسان ها هرچه می خواهند بکشند و کسی آن ها را مجازات نکند.»

امام جمعه موقت تهران اضافه کرده است :«همچنين آن ها با کمال پررويی دستور می دهند احمد شهيد که عنصری ضد ايرانی و بلندگوی استکبار است، بايد اجازه دهيد وارد ايران شود و فتنه کند؛ ايران اگر بنا باشد مجری اين فرامين باشد بايد به او تبريک گفت.»

محمدعلی موحدی کرمانی با اين حال گفته است: «مردم ايران اجازه تأسيس لانه جاسوسی جديد را نمی‌دهند».

پيش از اين محمدرضا نقدی، رئيس سازمان بسيج، گفته بود اتحاديه اروپا «از چارپايان بدتر هستند» و «اتحاديه اروپا غلط می‌کند در تهران دفتر بزند».
XS
SM
MD
LG