لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

فرمانده مرزبانی ناجا: ماجرای گروگانگیری مرزبانان مشکوک است


چهار سرباز آزاد شده ایرانی در کنار علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان (نفر اول از راست)
چهار سرباز آزاد شده ایرانی در کنار علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان (نفر اول از راست)
سرتیپ حسین ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی ناجا، روز دوشنبه، ۱۸ فروردین ماه، اعلام کرد که «اصل ماجرای گروگانگیری مرزبانان مشکوک است». در همین حال اسماعیل کوثری، رییس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است که چهار سرباز آزاد شده باید تنبیه شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای ذوالفقاری در رابطه با وقوع این گروگانگیری گفته است که شرایط در زمان گروگان‌گیری طبیعی نبوده و ناجا مشغول پیگیری این پرونده است.

اسماعیل احمدی مقدم، رییس پلیس ایران نیز روز یک‌شنبه، ۱۷ فرودین ماه گفته بود که وضعیت این سربازان در لحظه‌ای که به گروگان گرفته شدند مصداق «بی‌انضباطی» بوده است و موضعی بوده که «به غرور انسان آسیب می‌زند.»

اسماعیل کوثری نیز در گفت‌وگو با خانه ملت اعلام کرده که این افراد در انجام وظیفه مرزبانی‌شان کوتاهی و تخلف کرده‌اند و به همین خاطر باید با آن‌ها برخورد شود. رییس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است که این افراد باید مورد تنبیه قرار بگیرند و نباید مشمول قانون خدمات مربوط به آزادگان شوند.

چهار سرباز از پنج سرباز ایرانی که در بهمن‌ماه سال گذشته به اسارات گروه جیش‌العدل درآمدند، روز ۱۷ فروردین به کشور بازگشتند. پیش از آزادی این چهار سرباز اعلام شد که یکی از آن‌ها با نام جمشید دانایی‌فر بنا به ادعای گروه جیش‌العدل به قتل رسیده است.

آن‌گونه که فرمانده مرزبانی ناجا اعلام کرده حال همگی این سربازان خوب است و در وضعیت روحی مناسبی به سر می‌برند، با این همه در صحبت‌های مقام‌های ایرانی شبهات بسیاری در مورد مرگ گروهبان یکم، جمشید دانایی‌فر، وجود دارد.

علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان روز دوشنبه در حاشیه گردهمایی فرمانداران و استانداران در جمع خبرنگاران گفته است که نخستین اظهارنظر چهار سرباز آزاد شده این بوده که «آقای دانایی‌فر یک ماه است که از آن‌ها جدا شده است». بر اساس گفته‌های این سربازان، هر پنج نفر آن‌ها حدود ۲۷ روز با هم بوده‌اند و سپس آقای دانایی‌فر از آن‌ها جدا شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای هاشمی در مورد مرگ جمشید دانایی‌فر گفته است که نمی‌توان این قطعیت را صددرصد اعلام کرد. استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید: «اگرچه بیانیه خود گروهک این را نشان می‌دهد و می‌گوید این اتفاق برای ایشان افتاده» اما در این باره تردیدهایی وجود دارد و ایران باید قرائن و نشانه‌هایی درباره مرگ او جمع‌آوری کند و جنازه او نیز باید تحویل ایران شود.

این در حالی است که فرمانده مرزبانی می‌گوید گروه جیش‌العدل به مقامات ایرانی گفته‌اند که آن‌ها نمی‌توانند پیکر جمشید دانایی‌فر را تحویل ایران بدهند و از همین رو و با توجه با کافی نبودن مدارک، تایید یا عدم تایید مرگ گروهبان یکم اسیر میسر نیست.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران نیز در حاشیه گردهمایی فرمانداران و استانداران از عدم تایید خبر مرگ مرزبان ایرانی گفته است. وزیر کشور ایران در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره قتل جمشید دانایی‌فر، گفته است «رسما شهادت یکی از مرزبانان را تایید نمی‌کنیم.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که روز چهارم فروردین ماه، علی اصغر میرشکاری، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان، خبر مرگ یکی از مرزبان ایرانی را تایید کرده بود.

روز یکشنبه، خبرگزاری‌های ایران تصاویر دیدار سربازان آزاد شده با مقامات ایرانی را منتشر کردند و امروز گروه جیش‌العدل تصویری را در صفحه توییتر خود منتشر کرده که سربازان را در حال درست کردن کباب نشان می‌دهد. عکسی که مشخص نیست در چه زمانی از سربازان گرفته شده و رادیو فردا صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

حواشی مربوط به نحوه به گروگان گرفته شدن این سربازان، خبر مرگ یکی از آن‌ها و سپس آزادی آن‌ها همچنان ادامه دارد و در همین رابطه روزنامه جمهوری اسلامی روز دوشنبه در سرمقاله خود به شدت از مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان انتقاد کرده و این سئوال را مطرح کرده است که چرا او در همان روزهای اسارات سربازان ایرانی از نفوذ خود استفاده نکرده است.

نویسنده این مقاله با دستمایه قرار دادن بیانیه جیش‌العدل ادعا می‌کند که علمای اهل سنت از همان ابتدا با گروگانگیرها در ارتباط بوده‌اند و باید زودتر برای آزادی سربازان اقدام می‌کردند.
XS
SM
MD
LG