لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

کری: ایران برای تولید مواد بمب اتمی تنها دو ماه زمان نیاز دارد


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا
همزمان با مذاکرات اتمی تهران و گروه پنج به علاوه یک در وین، آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که اگر ایران تصمیم بگیرد بمب اتمی بسازد، این توانایی را دارد که ظرف دو ماه مواد لازم برای ساخت آن را تولید کند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، که روز سه شنبه ۱۹ فروردین در نشست پرسش و پاسخ سنا شرکت کرده بود با اعلام این مطلب، گفت: «من فکر می‌کنم امروز این را همه می‌دانند که ما با یک دوره معروف به "زمان رسیدن" ظرف دو ماه روبرو هستیم».

به گزارش خبرگزاری رویترز، «زمان رسیدن» طول دوره‌ای است که ایران می‌تواند اورانیوم لازم برای تولید یک بمب اتمی را تولید کند، اگر تصمیم بگیرد که این سلاح کشتار جمعی را بسازد.

قدرت‌های غربی برای طولانی کردن این دوره از ایران خواسته‌اند که از تعداد سانتریفوژهای خود برای غنی سازی اورانیوم و همچنین میزان مواد تولید شده کاسته و میزان تحقیق بر روی فناوری‌های جدید را محدود کند. تهران همچنین باید اجازه دهد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور سر زده از تاسیسات هسته‌ایش بازدید کنند.

در حالی که غرب می‌گوید هدف ایران از دنبال کردن برنامه هسته‌ایش و گسترش آن، دستیابی به دانش ساخت بمب اتمی است تهران این ادعا را رد کرده و هدف از این برنامه را استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و تولید برق عنوان می‌کند.

ایران و کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در قالب گروه پنج به علاوه یک در حال مذاکره برای دستیابی به توافق نهایی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای تهران هستند.

طرفین از روز سه شنبه، ۱۹ فروردین، دور سوم مذاکرات خود را در وین آغاز کردند و آن گونه که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفته است این امید هست که از اردیبهشت ماه پیش نویس توافق جامع و نهایی تهیه شود.

وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه با اشاره به این دور از مذاکرات هسته‌ای، آن را جدی، عمیق و با دقت توصیف کرد.

دو طرف تا روز ۲۰ ژوئیه فرصت دارند تا توافق موقت ژنو که سوم آذر پارسال میان طرفین حاصل شد را به توافقی پایدار و نهایی تبدیل کنند.

مایکل مان، سخنگوی کا‌ترین اشتون که نمایندگی گروه پنج به علاوه یک در گفت‌وگو‌ها با ایران را بر عهده دارد، به خبرنگاران گفت که «ما بسیار درگیر جزئیات و مذاکرات مهم هستیم و به سختی تلاش می‌کنیم تا این روند پیشرفت داشته باشد».
XS
SM
MD
LG