لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

«اوج گرفتن» تجارت اقلام رفع تحریم شده ایران


مرز گمرکی ایران و جمهوری آذربایجان
مرز گمرکی ایران و جمهوری آذربایجان
تازه‌ترین آمار گمرکی ایران حاکی است که حجم اقلام صادراتی و وارداتی رفع تحریم شده طی چند ماه گذشته به شدت افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش که دوشنبه ۱۸ فروردین ماه منتشر شد، حجم واردات وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون‌سوز با حجم سیلندر۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتی‌متر مکعب در سال گذشته به ۲ میلیارد و۸۰۳ میلیون دلار رسیده است.

این رقم در گزارش ماه گذشته گمرک که شامل ۱۱ ماه سال ۹۲ می‌شد، یک میلیارد و ۹۷ میلیون دلار ذکر شده بود، به عبارتی واردات وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز با حجم سیلندر۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتی‌متر مکعب فقط در اسفندماه تقریبا سه برابر کل واردات آن در ۱۱ ماه سال ۹۲ است.

اوج گرفتن واردات وسایل نقلیه در حالی است که از ۳۰ دی ماه سال گذشته، توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی به اجرا گذاشته شد و بر اساس آن تحریمهای اعمال شده در حوزه خودرو سازی ایران رفع شد.

صادرات خودرو ایران نیز در اسفندماه اوج گرفته است.

کل صادرات خودرو ایران در طول ۱۱ ماه سال ۹۲ حدود ۴۳ میلیون دلار بود، در حالی که صادرات خودرو فقط در ماه اسفند حدود ۲۷ میلیون دلار شده است. ایران در سال گذشته مجموعا ۷۰ میلیون دلار صادرات خودرو داشته که نسبت به سال ۹۱ بیش از ۷۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کل صادرات غیر نفتی ایران در سال ۹۲ به ۴۱ میلیارد و ۶۲۸ میلیون دلار رسیده که نسبت به سال ۹۱ حدود نیم درصد افزایش یافته، اما ارزش واردات ایران در این بازه زمانی حدود ۵ درصد کاهش نشان یافته و به ۵۰ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار رسیده است.

در مقام مقایسه، صادرات و واردات ایران در ۸ ماهه اول سال جاری نسبت به دور مشابه سال گذشته به ترتیب حدود ۱۳ درصد و ۲۳ درصد کاهش یافته بود.

صادرات

در حوزه صادرات نیز، صادرات گاز مایع «ال پی جی» ایران طی چند ماه گذشته به شدت اوج گرفته است.

پروپان و بوتان که از آن‌ها بعنوان گاز مایع «ال پی جی» یاد می‌شود، قبل از تحریم‌های غرب، در صدر فهرست صادرات کالاهای غیر نفتی ایران جای داشتند، اما بعد از اینکه اروپا در نیمه سال ۲۰۱۲ تحریم‌هایی بر بخش پتروشیمی ایران اعمال کرد، صادرات گاز مایع «ال پی جی» ایران به شدت کاهش یافت. بر اساس توافق شش ماهه هسته‌ای، تحریم‌های پتروشیمی ایران موقتا برداشته شده است.

آمارهای گمرکی حاکی است که صادرات پروپان و بوتان در ۸ ماهه اول سال ۹۲ نسبت به دور مشابه به ترتیب بیش از ۳۱ درصد و ۱۸ درصد کاهش داشت، اما آمار ۱۲ ماهه گمرک حاکی از افزایش ۷ درصدی صادرات پروپان و ۱۷ درصدی صادرات بوتان نسبت به سال ۹۱ است.

ایران طی سال گذشته بیش از دو و نیم میلیارد دلار صادرات گاز مایع «ال پی جی» داشته است، در حالی که این رقم قبل از تحریم‌ها، در سال ۹۰ حدود سه میلیارد و ۳۹۲ میلیون دلار بود.

آمارهای گمرک نشان می‌دهد که کل صادرات پتروشیمی ایران در سال گذشته ۱۰ میلیارد و ۷۲۳ میلیون دلار است که نسبت به سال ۹۱ بیش از یک درصد افزایش نشان می‌دهد، اما هنوز ۳۰ درصد کمتر از سال ۹۰ است.

آمارهای گمرک حاکی است که صادرات انواع محصولات پتروشیمی در چند ماه گذشته به شدت اوج گرفته است. افزایش صادرات پتروشیمی ایران در ۱۲ ماه سال گذشته نسبت به سال ۹۱ در حالی است که این رقم در هشت ماه سال ۹۲ نسبت به دور مشابه سال ۹۱ بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته بود.

میعانات گازی

یکی از نکات قابل توجه در جزئیات آمارهای گمرکی، صادرات میعانات گازی است که حدود ۲۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می‌دهد.

صادرات میعانات گازی ایران که در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ بیش از ۱۲ درصد کاهش یافته بود و در هشت ماهه اول سال گذشته نیز نسبت به دور مشابه سال ۹۱ بیش از ۲۱ درصد کاهش نشان می‌داد، در چند ماه گذشته اوج گرفته است.

میعانات گازی نوعی نفت خام بسیار مرغوب و گران قیمت است که از چاه‌های گازی تولید می‌شود. گمرک ایران این محصول را در سبد کالاهای غیرنفتی قرار می‌دهد.

بر اساس آمارهای گمرکی، ارزش صادرات میعانات گازی ایران در ۱۲ ماه سال ۹۲ حدود ۱۰ میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار است که نسبت به سال گذشته، بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته و حتی از حجم صادرات سال ۹۰ (قبل از تحریم‌ها) نیز پیشی گرفته است.

متوسط صادرات ماهانه میعانات گازی ایران در هشت ماه اول سال گذشته (فروردین تا اول آذرماه) کمتر از ۶۲۰ میلیون دلار بود، در حالی که این رقم در چهار ماه پایانی سال ۹۲ بطور متوسط بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ هزار دلار در ماه شده است که بیش از ۲۱۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی حاکی است که صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه فوریه به یک میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به متوسط صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۱۳ روزانه ۳۴۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که ایران در هشت ماه اول سال جاری کلا ۵ هزار و ۵۸۲ تن صادرات میعانات گازی داشته است که معادل صادرات روزانه ۱۹۵ هزار بشکه است. در حالی که این رقم برای ۴ ماه پایانی سال ۷ هزار و ۲۰۱ تن بوده است که معادل صادرات روزانه بالای ۵۰۰ هزار بشکه است.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه صادرات میعانات گازی داشت.

بر اساس توافق موقت هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، تحریم پوشش بیمه نفتکش‌های حامل نفت و میعانات گازی ایران لغو شده است.
XS
SM
MD
LG