لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

ايران آماده «تغيير طراحی» راکتور اراک برای کاهش توليد پلوتونيوم است


نمایی داخلی از راکتور آب سنگین اراک
نمایی داخلی از راکتور آب سنگین اراک
علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران می‌گويد که تهران حاضر است تغييراتی در طراحی راکتور آب سنگين اراک دهد «تا پلوتونيوم کمتری در آن توليد شود و به اين شيوه از ميزان نگرانی‌ها در اين زمينه بکاهيم».

اظهارات اين مقام بلندپايه ايرانی درباره راکتور اراک تازه‌ترين نشانه از انعطاف جمهوری اسلامی برای دستيابی به توافق هسته‌ای نهايی با غرب بر سر پرونده ده‌ساله اتمی تهران است. غرب نگران است که ايران در اين راکتور، پلوتيونيوم با درجه تسليحاتی توليد و از آن برای ساخت بمب اتمی استفاده کند.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:42 0:00
لینک مستقیم

اين در حالی است که رييس سازمان انرژی اتمی ايران چهارشنبه شب، ۲۰ فروردین، در گفت‌وگو با تلويزيون «پرس تی وی» گفته است که راکتور اراک اين نوع پلوتيونيوم را توليد نمی‌کند ضمن اينکه بايد يک کارخانه بازفرآوری احداث شود تا پلوتونيوم را از سوخت جدا کند.

به گفته آقای صالحی، راکتور اراک «يک راکتور تحقيقاتی است و برای توليد پلوتونيوم استفاده نمی‌شود» ضمن اينکه ايران نيز کارخانه بازفرآوری ندارد.

آن گونه که اين مقام ايرانی اعلام کرده است، کار تکميل راکتور اراک و تزريق سوخت به آن «چهار سال» طول می‌کشد و افزوده است: «پيش از آنکه ما بتوانيم پلوتونيوم را (از سوخت) استخراج کنيم– البته اگر قصد استفاده از پلوتونيوم را داشته باشيم- ۶، ۷ يا ۸ سال زمان لازم است. ۷ تا ۸ سال زمان به علاوه به يک کارخانه بازفرآوری مورد نياز است که ما چنين کارخانه‌ای نداريم و قصد احداث آن را هم نداريم».

وی گفته که از اين راکتور برای «تحقيق در حوزه علم و فناوری استفاده می‌شود» و در آن علاوه بر آزمايش «مواد مختلف»، می‌توان «برای بيماران سرطانی راديوايزوتوپ توليد و سوخت‌هايی را که در بوشهر آزمايش می‌شود در اين راکتور مورد آزمايش قرار دهيد».

موضوع راکتور اراک يکی از محورهای اساسی در مذاکرات ميان ايران و گروه ۱+۵ در سال‌های گذشته بوده است. به نظر می‌رسد که در توافق نهايی ميان طرفين که بايد تا روز ۲۰ ژوئيه حاصل شود سرنوشت اين راکتور نیز تعيين تکليف شود.

ايران و کشورهای آمريکا، چين، روسيه، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان- اعضای گروه پنج به علاوه يک- روز چهارشنبه، ۲۰ فروردين، به سومين دور مذاکرات خود در وين پايان دادند و آن گونه که محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، گفته است تا «۶۰ درصد» درباره موارد پيش‌نويس معامله نهايی توافق حاصل شده است.

طرفين ابراز اميدواری کرده‌اند که از ماه می – ارديبهشت ماه- کار نوشتن پيش نويس را آغاز کنند. دور بعدی مذاکرات روز ۲۳ ارديبهشت امسال تعيين شده است.
XS
SM
MD
LG