لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

پوتین: اوکراین در مرز جنگ داخلی قرار دارد


ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در گفت‌وگویی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت پس از آنکه دولت اوکراین دست به اعزام نیرو برای مقابله با جدایی‌طلبان زد، آن کشور در مرز جنگ داخلی قرار گرفته است.

بنا بر بیانیه‌ای که کاخ کرملین منتشر کرده، رئیس‌جمهوری روسیه به آنگلا مرکل گفته است «افزایش شدید بحران» اوکراین را در خطر لغزیدن به جنگ داخلی قرار داده است.

اشاره ولادیمیر پوتین به «عملیات ویژه‌ای» است که نیروها نظامی اوکراین از روز ۲۶ فروردین آغاز کرده‌اند؛ ارتش اوکراین این عملیات را در شهر اسلاویانسک که شبه نظامیان هوادار روسیه ساختمان‌های دولتی‌اش را اشغال کرده‌اند، آغاز کرده و نیروهای هوابرد این کشور نیز در پایگاهی نظامی در نزدیکی شهر کراماتورسک پیاده شده‌‌اند. برخی گزارش‌ها از تبادل آتش در این پایگاه حکایت دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هر دو مقام ارشد روسیه و آلمان در گفت‌وگوی تلفنی خود در روز ۲۶ فروردین بر «اهمیت» گفت‌وگوهای چهارجانبه -که قرار است با شرکت روسیه، آمریکا، اوکراین و اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه انجام شود- تاکید کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از دفتر صدراعظم آلمان نقل کرده است که ولادیمیر پوتین در این گفت‌وگوی تلفنی «ارزیابی متفاوتی از رخدادهای» اوکراین داشته است.

به گفته دفتر خانم مرکل گفت‌وگوها بر آماده‌سازی دیدار روز پنج‌شنبه در ژنو متمرکز بودند.

پوتین در عین حال از اهمیت «ثبات بخشیدن به اقتصاد اوکراین» و اطمینان یافتن از این موضوع که صادرات گاز روسیه به اروپا به مشکلی بر نخورد نیز سخن گفته است.

رئیس‌جمهوری روسیه در تماس تلفنی دیگری با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، صحبت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این تماس نیز رئیس‌جمهوری روسیه دلیل تنش‌ها را متوجه دولت کی‌یف دانسته است.

او گفته است اسفتاده از زور علیه آنچه «جنبش‌های اعتراض مدنی» در شرق اوکراین نامیده «غیر قابل قبول» است.

گفته‌های رئیس‌جمهوری روسیه علیه سیاست‌های دولت اوکراین در حالی است که کشورهای غربی طی روزهای گذشته از سیاست‌های مسکو در اوکراین انتقاد کرده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با تاکید بر پیدا کردن راه‌حلی دیپلماتیک گفته است چنین چیزی در «فضای ارعاب و تهدید نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، تحریکات مسلحانه در داخل اوکراین و سخنان تند مقام‌های کرملین موفق نخواهد بود».

روز ۲۵ فروردین ماه اتحادیه اروپا نیز با تاکید بر «نقش روسیه در بحران به وجود آمده در شرق اوکراین»، با افزودن افرادی دیگر به فهرست تحریمی خود به مسدود کردن دارایی‌هایشان و جلوگیری از صدور ویزا برای کشورهای این اتحادیه، اقدام کرده است.

XS
SM
MD
LG