لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

اوباما: روسیه عاقبت هر اقدام در بی‌ثبات کردن اوکراین را می‌بیند


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس در آمریکا، گفته است اگر مسکو همچنان به بی‌ثباتی دولت اوکراین ادامه دهد با واکنش‌هایی بیشتر از سوی آمریکا و اروپا روبه‌رو می‌شود.

به گزارش شبکه سی‌بی‌اس، آقای اوباما ۲۷ فروردین به خبرنگار آن گفته است «به طور روشن معلوم است» که روسیه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین را با الحاق کریمه به خاک خود خدشه‌دار کرده است و آنها با حمایت از شبه‌نظامیانی که کشورشان مشخص نیست، در جنوب و شرق اوکراین به این کار ادامه می‌دهند.

به نوشته وب‌سایت این شبکه، رئیس‌جمهوری آمریکا بدون آنکه دقیقا بگوید آیا روسیه در صورت شکست مذاکرات با تحریم‌هایی روبه‌رو خواهد شد، گفته است «آنچه پیشتر هم بارها تکرار کرده‌ام این است که هربار روسیه در مسیر بی‌ثبات کردن و تجاوز به تمامیت ارضی اوکراین گامی بردارد، عواقبش را خواهد دید.»

قرار است روز پنج‌شنبه گفت‌وگوهایی میان نمایندگان ارشد روسیه، آمریکا، اوکراین و اتحادیه اروپا در مورد تنش‌ها و بحران پیش‌آمده در اوکراین صورت گیرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا، ۲۵ فرودین ماه نیز در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، «نگرانی عمیق» واشینگتن را در مورد حمایت مسکو «از فعالیت های مسلحانه جدایی طلبان هوادار روسیه، که خطری برای تجزیه و بی‌ثباتی دولت اوکراین هستند» ابراز کرد.

آمریکا و اتحادیه اروپا تا کنون تحریم‌هایی را علیه برخی مقام‌های روس و اوکراینی که به گفته آنها در بحران پیش‌آمده، حمله به تظاهرکنندگان هوادار غرب یا خدشه‌دار کردن حاکمیت ملی کی‌یف دست داشته‌اند، اعمال کرده است.

در عین حال سخنگوی کاخ سفید نیز روز چهارشنبه از اقدامات اوکراین برای اعاده قانون و نظم در شرق این کشور حمایت کرد و از کی‌یف خواست تا به مسئولیت خود در این زمینه عمل کند.

روسیه از سوی دیگر مقام‌های حاکم بر اوکراین را متهم کرده است که «منافع روس‌ها و روس‌زبان‌های» آن کشور را «در نظر نمی‌گیرند» و همین موضوع نیز به اعتراضات در شرق آن کشور انجامیده است.

بحران در اوکراین -به گفته رسانه‌ها و ناظران- به بدترین تنش‌ها میان روسیه و غرب از زمان پایان جنگ سرد انجامیده است.
XS
SM
MD
LG