لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

وقوع یک زمین‌لرزه دیگر در نزدیکی نیروگاه اتمی بوشهر


یک زمین‌لرزه با قدرت پنج و یک دهم ریشتر صبح پنج‌شنبه مناطق وسیعی از استان بوشهر در اطراف تنها نیروگاه اتمی ایران را لرزاند.

حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران، در این باره به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که این زمین‌لرزه ساعت چهار بامداد پنج‌شنبه، ۲۸ فروردین، رخ داده، اما خسارت جانی نداشته است.

کاظم مرادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر، هم به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت که این زمین‌لرزه «مناطق وسیعی از شهرستان دشتی در جنوب استان بوشهر را به لرزه درآورده است».

آقای مرادی افزوده است که «همه نیروهای امدادی در حال آماده‌باش به سر می‌برند».

ایسنا و ایرنا گزارش داده‌اند که زمین‌لرزه صبح امروز بخش «شنبه و طسوج» از توابع شهرستان دشتی را لرزانده است.

این چندمین بار در سال‌های اخیر است که زمین‌لرزه‌هایی شدید بخش‌های مختلف از استان بوشهر را می‌لرزاند.

در زمین‌لرزه شش و یک دهم ریشتری ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ در شهرستان دشتی نیز، روستاهای تابع آن در بخش شنبه و طسوج به‌شدت تخریب شد.

بر اثر آن زمین‌لرزه، دست‌کم ۳۷ نفر کشته و ۹۰۰ نفر زخمی شدند و حدود ۳۱۰۰ واحد مسکونی نیز تخریب شد.

تنها نیروگاه اتمی ایران در استان بوشهر قرار دارد و زمین‌لرزه‌های متعدد سال‌های اخیر نگرانی‌هایی را درباره آسیب دیدن این نیروگاه و نشت تشعشعات خطرناک هسته‌ای به مناطق اطراف در پی داشته است.

از جمله کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس پس از زمین‌لرزه سال گذشته استان بوشهر، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستند تا هیئتی را برای بررسی خسارات احتمالی وارد آمده به نیروگاه بوشهر و رآکتور اتمی آن اعزام کند.

این در حالی است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شرکت روسی سازنده نیروگاه بوشهر و مسئولان ایران تاکید کرده‌اند که نیروگاه بوشهر در برابر زلزله‌هایی از این دست مقاوم است.
XS
SM
MD
LG