لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

فرود «هواپیمای بانک یوتای آمریکا» در مهرآباد تهران


پس ازسال‌ها تحریم و عدم وجود پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا، فرودگاه مهرآباد روز سه‌شنبه تهران شاهد حضور هواپیمایی آمریکایی بود.
پس ازسال‌ها تحریم و عدم وجود پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا، فرودگاه مهرآباد روز سه‌شنبه تهران شاهد حضور هواپیمایی آمریکایی بود.
نیویورک تایمز گزارش داد که صبح روز سه‌شنبه یک هواپیمای آمریکایی، متعلق به یک بانک ایالتی، در فرودگاه مهرآباد تهران فرود آمد. مسئولان این بانک از یک سو و مسئول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل از سوی دیگر از دلیل حضور این هواپیما در فرودگاه مهرآباد ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

روز پنجشنبه، ۲۸ فرودین ماه روزنامه نیویورک تایمز، در گزارشی از فرود «مهمانی ناخوانده» در تهران خبر داد. هواپیمایی که پرچم کوچک ایالات متحده روی دم آن دیده می‌شد و در قابل رویت‌ترین منطقه باند فرودگاه مستقر شده بود.

بر اساس این گزارش، این هواپیما به بانک محلی یوتا تعلق دارد. بانکی که در شهر اوگدن ایالت یوتا مستقر است و سیزده شعبه در این ایالت دارد.

روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد: «داستان این هواپیما و این که در ایران، کشوری که اکثر فعالیت‌های بازرگانی آمریکایی و اروپایی در آن ممنوع است، چه می‌کند، مرموزتر شده است.»

مدت‌هاست ایران تحت تحریم‌های بانکی و بازرگانی سازمان ملل و آمریکا قرار دارد و بازرگانی با این کشور مشمول تنبیه‌هایی برای افراد و شرکت‌هاست. حتی پس از امضای توافق‌نامه موقت ژنو باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد که شرکت‌ها و افراد همچنان نمی‌توانند با ایران وارد مبادلات تجاری شوند.

پس از انتشار این گزارش، خبرگزاری مهر در تماسی با حمید بابایی، مسئول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل از او درباره علت حضور این هواپیما در ایرن جویا شد و آقای بابایی نیز گفت: «ما هیچ اطلاعی در این زمینه نداریم، شما را به صاحبش ارجاع می‌دهیم.»

صاحب این هواپیما هم به گفته نیویورک تایمز بانک یوتاست. بانکی که صاحب بیش از هزار فروند هواپیماست. این بانک به عنوان وکیل و شخصیت حقوقی از جانب بازرگانان فعالیت می‌کند و بر اساس آنچه مسئول امور خدماتی وکالتی این بانک می‌گوید «فاش کردن هویت سرمایه‌گزاران این بانک» امکان‌پذیر نیست.

روزنامه نیویورک تایمز از قول مقاماتی که به استقبال هواپیما رفته‌اند، نوشته است که این هواپیما «وی. آی. پی» یا متعلق به افراد بسیار مهم بوده است. علاوه بر این و بر اساس اظهارت کسانی که کارشان ردیابی هواپیماست، یکی از آخرین مکان‌هایی که این هواپیما در آن ردیابی شده، زوریخ و همزمان با برگزاری کنفرانس داووس در ماه ژانویه بوده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایرانی همراه با هیئتی بلندپایه در این کنفرانس شرکت کرده بود.
XS
SM
MD
LG