لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۲

اتهامات تازه کیهان به زندانیان بند ۳۵۰ اوین


روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره سه‌شنبه خود خبر داده است که «حسن روحانی به مردم وعده داد که افزایش نرخ بنزین ملایم خواهد بود.» این روزنامه همزمان در گزارشی با تیتر «شب‌زنده‌داری برای یک باک بنزین» از تشکیل «صف‌های کیلومتری» در جایگاه‌های بنزین گزارش داده است.

روزنامه شرق در شماره دوم اردیبهشت‌ماه به ادامه واکنش‌ها به ضرب و شتم زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین پرداخته و نوشته است که «ملاقات روز دوشنبه برخی از زندانیان با خانواده‌های‌شان «همراه با حاشیه بود و آنان از صحت اخبار روز پنج‌شنبه خبر دادند.»

این روزنامه همچنین جزئیاتی از ملاقات خانواده چهار تن از زندانیان بند ۳۵۰ را با مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم از قول این نماینده مجلس شورای اسلامی منتشر کرده است.

روزنامه کیهان در شماره سه‌شنبه خود به نقل از «یک مقام آگاه» اتهامات تازه‌ای را به زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین وارد کرده است. این روزنامه از قول این «منبع آگاه» و بدون ذکر اسم او زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین را متهم کرده است که «از طریق تیزی ساخته‌شده از اجزای تختخواب‌ها بنا داشتند به ماموران حمله کنند تا آنها را وادار به واکنش کرده و اهداف خود را پیاده کنند اما این مسئله نیز ناکام ماند».

روزنامه جهان صنعت ضمن انتشار گزارشی درباره میزان سپرده‌گذاری بانکی در استان‌های مختلف ایران به مقایسه «سرانه سپرده‌گذاری در هر استان را با سرانه GDP یا تولید ناخالص داخلی همان استان» پرداخته و کوشیده است تا تصویری از میزان اعتماد شهروندان هر استان به بانک‌ها ارائه کند.

روزنامه جوان در تیتر یک شماره سه‌شنبه از قول فرمانده کل سپاه پاسداران نوشته است که «ورود سپاه به عرصه‌های سازندگی است نه اقتصادی.»

روزنامه کیهان نیز اظهارات محمدعلی جعفری درباره حمایت سپاه از حکومت سوریه را مورد توجه قرار داده و از قول فرمانده سپاه نوشته است: «سپاه با افتخار از مقاومت سوریه حمایت می‌کند.»

روزنامه فرهیختگان ضمن انتشار خبر دیدار سفیر عربستان سعودی با اکبر هاشمی رفسنجانی، آن را تاکیدی بر «جایگاه ویژه هاشمی در عربستان» توصیف کرده است.

روزنامه شهروند عکس یک خود را به دریاچه ارومیه اختصاص داده و با تاکید بر این که این دریاچه به مرگ نزدیک می‌شود نوشته است: «تنها ۷ درصد آب دریاچه ارومیه باقی‌مانده است.»

شهروند در گزارشی با تیتر «دولت در برابر معمای درآمد مردم» نوشته است: «۴۰ درصد ثبت‌نام‌کنندگان یارانه درآمدشان را زیر ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرده‌اند.»

روزنامه جهان صنعت از قول محمد شریعتمداری نوشته است: «۹۲٫۱ درصد مردم برای یارانه نقدی ثبت نام کردند.»

روزنامه جام جم نیز از قول همین مقام دولتی نوشته است: «تمامی ثبت‌نام‌کنندگان در سایت رفاهی اردیبهشت‌ماه یارانه نقدی می‌گیرند و شناسایی مشمولان جدید دریافت یارانه نقدی از ماه‌های بعد آغاز می‌شود.»

روزنامه ایران اما در تیتر یک خود گزارشی درباره «بازی مخالفان دولت با کارت یارانه نقدی» منتشر کرده است.

تاکید روحانی بر شیب ملایم قیمت‌ها همزمان با تشکیل صف‌های کیلومتری بنزین

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره سه‌شنبه خود خبر داده است که «حسن روحانی به مردم وعده داد که افزایش نرخ بنزین ملایم خواهد بود.» این روزنامه همزمان در گزارشی با تیتر «شب زنده‌داری برای یک باک بنزین» از تشکیل «صف‌های کیلومتری» در جایگاه‌های بنزین گزارش داده است.

به نوشته این روزنامه، «روز دوشنبه و پس از چند روز التهاب درباره این که قیمت حامل‌های انرژی با چه سرعتی افزایش خواهد یافت، حسن روحانی رئیس دولت یازدهم از سری بازدیدهای سرزده خود به وزارت جهاد کشاورزی رفت و در جمع خبرنگاران به مردم امیدواری داد که قیمت‌ها با شتاب افزایش نخواهند یافت».

روزنامه اعتماد از قول حسن روحانی نوشته است: «دولت می‌توانست قیمت‌های بالایی برای حامل‌های انرژی تعیین کند، اما به خاطر شرایط تورمی کشور، قیمت‌ها با شیب ملایم افزایش می‌یابد که اثر آن بر تورم بسیار کم خواهد بود.»

محمدصادق جنان‌صفت نویسنده روزنامه اعتماد در ارزیابی سخنان روز دوشنبه حسن روحانی نوشته است: «اگرچه وی باز هم از میزان شیب افزایشی مورد نظر دولت سخن به میان نیاورده است اما به نظر می‌رسد دولتمردان هنوز هم بر سر قیمت‌های حامل‌های انرژی به توافق نرسیده‌اند و با این حال این نظر رئیس دولت، مردان کابینه را موظف می‌کند تا به فکر راه حل‌هایی برای وارد آمدن کمترین آسیب به مردم پس از اجرا و اعمال قیمت‌های جدید باشند.»

اعتماد همزمان در گزارشی با تیتر «شب‌زنده‌داری برای یک باک بنزین» از تشکیل «صف‌های کیلومتری جایگاه‌های سوخت» گزارش داده و نوشته است: «بعد از صف سینما و صف سبد کالا، حالا نوبت به صف بنزین رسیده. ساعت یازده شب (یک‌شنبه شب)، در نزدیکی‌های هر جایگاه بنزینی که می‌رویم صف‌های بلندی تشکیل شده است.»

سهیل سرائیان گزارش‌نویس این روزنامه با اشاره به این که «از پراید و پیکان تا بنز و مازراتی در صف ایستاده‌اند و بعضی‌ها هم پیاده می‌شوند و گالن به دست به سمت پمپ‌های بنزین می‌دوند» شباهت صف‌های چند کیلومتری را با صف‌های مشابه در هنگام اجرای سهمیه‌بندی بنزین یادآوری کرده و نوشته است: «اگر شرایط همین‌گونه ادامه پیدا کند به آخرین ماشینی که در صف ایستاده، طرف‌های صبح نوبت می‌رسد. از هشت تیر ۱۳۸۶ تا یکم اردیبهشت ۱۳۹۳ شش سال می‌گذرد، آن سال هم تا صبح مردم گالن‌ها و باک‌های ماشین‌شان را پر می‌کردند».

به گزارش این روزنامه، به رغم تشکیل صف‌های چند کیلومتری خودروها، اغلب جایگاه‌های سوخت در آستانه ساعت ۲۴ یک‌شنبه اعلام می‌کردند که «بنزین تمام کرده‌اند».

بیژن حاج محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاه‌های سوخت ایران اما به روزنامه اعتماد گفته است: ««این کار درستی نیست که به بهانه نداشتن بنزین جایگاه را تعطیل کرده‌اند، من و همکارانم هم‌اکنون در حال بررسی این مشکلات هستیم و اگر واقعا سهمیه بنزین این جایگاه‌ها تمام شده باشد به صورت کمکی در اختیار آنها سوخت می‌گذاریم.»

رئیس اتحادیه جایگاه‌های سوخت کشور با اشاره به ازدحام جمعیت مقابل جایگاه‌های سوخت از یک‌شنبه شب به این روزنامه گفته است: «طی یک‌شنبه شب تا صبح دوشنبه در تهران و حومه ۱۱۰ درصد افزایش فروش بنزین داشته‌ایم که این میزان شامل بنزین آزاد و دولتی می‌شود.»

بیژن حاج محمدرضا درباره ازدحام خودروها مقابل جایگاه‌های سوخت نیز گفته است: «از ظهر روز یک‌شنبه تا ۵ صبح دوشنبه در تهران و حومه تردد خودروها در جایگاه‌ها برای دریافت بنزین شدت گرفت به‌ طوری که در حومه برخی با ظرف نیز منتظر دریافت بنزین بودند که حتی بحث‌هایی نیز بین مردم پیش آمده بود. طی ساعات شلوغی جایگاه‌ها و تشکیل صف‌های کیلومتری در ورامین سه جایگاه با ازکار افتادگی تلمبه مواجه شدند که بلافاصله مشکل رفع و یوزرها فعال شد.»

سهیل سراییان گزارش‌نویس روزنامه اعتماد به حضور «ماشین‌های چند میلیاردی در صف بنزین» اشاره کرده و نوشته است که در صف‌های بنزین از خودروهای پراید تا مازراتی و بنزهای چند صد میلیون تومانی را مشاهده کرده است.

شرق: ملاقات زندانیان بند ۳۵۰ «صحت» ضرب و شتم‌ها را تائید کرد

روزنامه شرق در شماره دوم اردیبهشت‌ماه به ادامه واکنش‌ها درباره ضرب و شتم زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین پرداخته و نوشته است که «ملاقات روز دوشنبه برخی از زندانیان با خانواده‌های‌شان «همراه با حاشیه بود و آنان از صحت اخبار روز پنج‌شنبه خبر دادند».

این روزنامه با اشاره به این که «روز پنج‌شنبه هفته گذشته برخی رسانه‌ها از ضرب‌وشتم زندانیان سیاسی- امنیتی زندان اوین حین بازرسی بند ۳۵۰ این زندان خبر دادند» نوشته است: «اتفاقات روز پنج‌شنبه بند ۳۵۰ اوین هنوز واکنش‌هایی را دربر دارد. نمایندگان (مجلس) وارد گود شده‌اند و هرکدام به فراخور خود موضعی می‌گیرند. یکی پای درددل خانواده‌ها می‌نشیند و دیگری اساسا صحت‌وسقم حرف‌های خانواده‌ها و زندانیان را زیر سوال می‌برد، نماینده‌ای دیگر از لزوم بازدید از زندان و دیدن فیلم سخن می‌گوید و آن یکی معتقد است که تمام این برنامه‌ها از سوی رسانه‌های خارج از کشور ترتیب داده شده است.»

به نوشته روزنامه شرق، «رئیس سازمان زندان‌ها در همان روز این خبر را تکذیب کرد و تا امروز نیز بر گفته خود پافشاری کرده که به هیچ عنوان چنین اتفاق‌هایی در بند ۳۵۰ اوین رخ نداده است»، اما پیگیری خانواده‌های زندانیان و تجمع و مراجعه آنان به مجلس‌شورای‌اسلامی «باعث برانگیختن حساسیت برخی از نمایندگان شد، به‌ویژه که ملاقات روز دوشنبه برخی از زندانیان هم همراه با حاشیه بود و آنان از صحت اخبار روز پنج‌شنبه خبر دادند».

مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، که روز شنبه با چهار نفر از خانواده‌های زندانیان بند ۳۵۰ اوین دیدار داشت، در گفت‌وگو با روزنامه شرق درباره این ملاقات گفته است: «با اصرار آقای محمدرضا تابش چهار خانواده به نمایندگی سایر خانواده‌های معترض، وارد مجلس شدند و تا پشت در کمیسیون آمدند اما بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، افراد نمی‌توانند وارد کمیسیون امنیت شوند به همین دلیل آقای علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون به من گفتند که با آنها ملاقات کنم.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با بیان این که «با خانواده‌ها در فضایی آرام به گفت‌وگو نشستم» به شرق گفته است: ««فضای ملاقات من با خانواده‌ها بسیار آرام بود و من گفته‌های خانواده‌ها را یادداشت می‌کردم اما حضور آقای مهدی کوچک‌زاده، فضا را ملتهب کرد و آرامش جلسه به هم خورد. اقدام آقای کوچک‌زاده غیراخلاقی بود چون هیچ مسئولیت یا ماموریتی برای حضور در جلسه نداشت و حتی عضو کمیسیون امنیت ملی هم نیست. در نهایت من سخنان تبیین‌شده خانواده‌ها را به کمیسیون تحویل دادم.»

درحالی که به نوشته روزنامه شرق «غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها اجازه بازدید از زندان اوین را به نماینده‌ها نخواهد داد»، مهدی دواتگری به این روزنامه گفته است: «اگر کمیسیون امنیت بخواهد از زندان بازدید کند با مجوز قضایی این کار صورت خواهد گرفت و کسی غیر از مرجع قضایی و قضات نمی‌تواند در این امر دخالت کند.»

مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین با اشاره به حضور غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندان‌ها در کمیسیون امنیت ملی گفته است: «ایشان با حضور در بین ما گفت که هدفش از بازرسی، کشف اشیا ممنوعه و شناسایی متخلفان بوده و تیم بازرسی تعلیم‌دیده بودند.»

به نوشته روزنامه شرق، دواتگری همچنین گفته است که «دیدار دوباره کمیسیون امنیت ملی با خانواده‌ها منوط به تصمیم اعضای این کمیسیون است».

اتهامات تازه کیهان به زندانیان بند ۳۵۰ اوین؛ «فیلم درحال تدوین است»

روزنامه کیهان در شماره سه‌شنبه خود به نقل از «یک مقام آگاه» اتهامات تازه‌ای را به زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین وارد کرده است.

کیهان از قول این «منبع آگاه» و بدون ذکر اسم او نوشته است: «در جریان بازرسی اخیر زندان اوین، صرفا افراد دو اتاق ممانعت کرده و قصد داشتند به صورت حرفه‌ای در روند بازرسی اختلال ایجاد کنند به طوری که هدف آنها ایجاد درگیری بود که خوشبختانه با سعه صدر مامورین حاضر در بازرسی این اقدام پیش‌بینی شده آنها ناکام ماند.»

به نوشته کیهان، این «منبع آگاه» همچنین زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین را متهم کرده است که «از طریق تیزی ساخته‌شده از اجزای تختخواب‌ها بنا داشتند به ماموران حمله کنند تا آنها را وادار به واکنش کرده و اهداف خود را پیاده کنند اما این مسئله نیز ناکام ماند».

کیهان از قول همین «منبع آگاه» زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین را «عناصر فتنه، نفاق و جواسیس» معرفی کرده و نوشته است: «در بازرسی انجام شده از این دو اتاق تعداد زیادی سیم‌کارت تلفن همراه، USB، MP3، باتری، مموری، شارژر موبایل و ... کشف شد.»

در حالی که روزنامه شرق در شماره دوشنبه از قول محمدرضا تابش خبر داده بود که «فیلم اتفاقات روز پنج‌شنبه بند ۳۵۰ از سوی برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم بازبینی شده است»، روزنامه کیهان از قول یک «منبع آگاه» نوشته است: «فیلم مستند لحظه به لحظه بازرسی‌ها و همه شرح این اتفاق‌ها در حال تدوین است.»

کیهان همچنین از قول غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندان‌ها نوشته است: «پس از انتشار اخبار دروغ از داخل زندان موضوع پیگیری شد و در حال حاضر عامل انتشار این اخبار خلاف واقع شناسایی شده است و این فرد به مقام قضایی معرفی شده و تحقیقات در مورد وی ادامه دارد که پس از مراحل نهایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

به نوشته این روزنامه، رئیس سازمان زندان‌ها گفته است که «معاندان نظام چنین مطالب کذب و خلاف واقعی را منتشر می‌کنند».

بررسی سرانه سپرده‌گذاری در استان‌های ایران؛ مردم چقدر به بانک‌ها اعتماد دارند؟

روزنامه جهان صنعت گزارشی درباره میزان سپرده‌گذاری بانکی در استان‌های مختلف ایران نوشته است: «در حالی که حجم نقدینگی در سال گذشته در محافل غیررسمی نزدیک به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود آمارهای بانک مرکزی می‌گویند در پایان مهرماه سال ۹۲ جمع سپرده‌گذاری در استان‌های کشور بالغ بر ۶۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است.»

امیرهادی انواری در این گزارش با بررسی «جمع و سرانه سپرده‌گذاری در استان‌های ایران بر اساس اطلاعات بانک مرکزی و جمعیت استان‌ها»، به مقایسه «سرانه سپرده‌گذاری در هر استان را با سرانه GDP یا تولید ناخالص داخلی همان استان» پرداخته و کوشیده است تا تصویری از میزان اعتماد شهروندان هر استان به بانک‌ها ارائه کند.

گزارش‌نویس جهان صنعت نوشته است: «نکته جالب آن که به طور متوسط معادل ۴۶ درصد سرانه تولید ناخالص استان‌های ایران به صورت سرانه در شبکه بانکی سرمایه‌گذاری شده و بدیهی است که سرانه سپرده‌گذاری در هر استان، نوع نگاه صاحبان پول به بانک‌ها را تداعی می‌کند.»

به گزارش جهان صنعت «بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی که به مهرماه سال قبل باز می‌گردد میزان کل سپرده‌ها در بانک‌های کشور نزدیک به ۶۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است که از این میزان به ترتیب ۳۸۲ هزارمیلیارد تومان آن به تهران اختصاص داشته و پس از آن، ۳۵ هزارمیلیارد تومان به اصفهان، ۲۱ هزارمیلیارد تومان به خراسان رضوی، ۱۳ هزار میلیارد تومان به مازندران و ۲۳ هزار میلیارد تومان به استان فارس تعلق داشته است».

پس از این پنج استان نیز «خوزستان با ۱۸ هزار میلیارد تومان، آذربایجان شرقی با ۱۴ هزار میلیارد تومان، گیلان با هفت هزار میلیارد تومان، کرمان با ۱۱ هزار میلیارد تومان و آذربایجان غربی با هفت هزار میلیارد تومان ترکیب پنج استان بعدی را تشکیل دادند».

به نوشته جهان صنعت، «در رتبه یازدهم استان البرز با ۹ هزار میلیارد تومان در رتبه دوازدهم یزد با شش هزار میلیارد تومان در رتبه سیزدهم کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، قم، مرکزی و گلستان هر کدام با پنج هزار میلیارد تومان قرار دارند و در رتبه چهاردهم همدان، قزوین و سیستان‌وبلوچستان هر کدام با چهار هزار میلیارد تومان قرار دارند و در رتبه پانزدهم استان‌های سمنان، لرستان، اردبیل، کردستان، زنجان و چهارمحال و بختیاری هر کدام با سه هزار میلیارد تومان قرار دارند».

استان‌های خراسان شمالی و جنوبی هر کدام با دو هزار میلیارد تومان در رتبه شانزدهم ایستادند و در آخر استان‌های ایلام و کهگیلویه و بویراحمد با یک‌هزار میلیارد تومان سپرده نزد بانک‌ها در رتبه هفدهم جای گرفتند.

گزارش‌نویس روزنامه جهان صنعت با اشاره به این که «با تقسیم حجم سپرده در هر استان به تعداد جمعیت آن استان می‌توان سرانه سپرده‌گذاری را به دست‌آورد» به سرانه سپرده‌گذاری هر استان اشاره کرده و نوشته است که استان‌های «تهران، اصفهان، یزد، فارس، بوشهر، قم، مازندران، سمنان، خوزستان، و البرز» در شمار ده استان اول در «سرانه سپرده گذاری» قرار دارند.

روزنامه جهان صنعت ضمن انتشار آمارهایی از میزان تولید ناخالص داخلی هر استان و مقایسه آن با سرانه سپرده‌گذاری میزان سپرده‌گذاری ناخالص داخلی ۳۱ استان ایران را تعیین کرده و نوشته است: «مقایسه سرانه سپرده‌گذاری در شبکه بانکی کشور به تفکیک استان‌ها در پایان همین سال ۱۳۸۸ با GDP یا تولید ناخالص داخلی هر استان نشان می‌دهد به طور میانگین ۴۶ درصد تولید ناخالص داخلی استان‌ها در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده‌اند: که در صدر این استان‌ها نیز استان‌های «تهران، فارس، اصفهان، قم، سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان، خوزستان، کرمان و چهارمحال و بختیاری» قرار دارند.
XS
SM
MD
LG