لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

بایدن: آمریکا هرگز الحاق کریمه به خاک روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد


جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا
جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا
جو بایدن، معاون رییس‌جمهوری آمریکا روز سه شنبه، دوم اردیبهشت ماه، اعلام کرد که این کشور و جامعه بین‌المللی هرگز الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه را به رسمیت نمی‌شناسند و روسیه دارد کشور اوکراین را «از هم جدا می‌کند.»

آقای بایدن که در حال حاضر در اوکراین به سر می‌برد، در جریان یک کنفرانس خبری می‌گوید: «هیچ کشوری حق آن را ندارد که خاک کشوری دیگر را از آن خود کند، و ما هرگز اشغال غیرقانونی کریمه توسط روس‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم.»

در این کنفرانس مطبوعاتی که با همراهی آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر دولت موقت اوکراین برگزار شد، آقای بایدن خطاب به دولت روسیه گفت «دیگر وقت آن رسیده که دست از حرف زدن بردارید و وارد عمل شوید.»
بایدن: آمریکا هرگز اشغال غیرقانونی کریمه توسط روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:31 0:00

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای یاتسنیوک نیز در سخنانی گفته «هیچ کشوری نباید مثل یک شورشی مسلح رفتار کند. روسیه باید به تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند بماند و نباید در عصر مدرن مثل گنگسترها رفتار کند.»

آقای بایدن در حالی از به رسمیت نشناختن الحاق کریمه می‌گوید، که خبرگزاری اینترفکس، روز سه‌شنبه، دوم اردیبشهت، از الحاق کامل این شبه‌جزیره تا پنج سال دیگر خبر داده است. به گزارش اینترفکس، سرگئی آکسنیوف، رئیس دولت خودمختار کریمه، در شورای وزرای این شبه‌جزیره الحاقی گفته است که دوره انتقال و پیوستن به روسیه پنج سال به طول خواهد انجامید.

جوزف بایدن، عصر دوشنبه، اول اردیبهشت ماه، برای دیدار با مقامات اوکراینی و نشان دادن حمایت آمریکا از اوکراین و انتخاب آتی‌اش راهی این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا صبح روز سه شنبه به نمایندگان پارلمان اوکراین گفته است: «آمریکا در کنار اوکراین مقابل تهدیدهای تحقیرآمیز ایستاده است.»

جو بایدن در دیدار با اعضای پارلمان اوکراین و برخی نامزدهای آتی انتخابات نیز به آن‌ها گفته است که این انتخابات مهم‌ترین اتفاق در تاریخ این کشور است و آمریکا آماده است تا برای برگزاری این انتخابات به اوکراین کمک کند.

آقای بایدن حین ورود به اوکراین از سوی آندری دشچیتسیا، وزیر امور خارجه دولت موقت اوکراین، مورد استقبال قرار گرفت و صبح روز سه‌شنبه در ساختمان پارلمان اوکراین در کی‌یف با اولکساندر تورچینوف، رئیس‌جمهوری دولت موقت، و اعضای پارلمان اوکراین دیدار کرد.

قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری در اوکراین روز ۲۵ ماه مه (چهارم خردادماه) برگزار شود و آقای بایدن در این سفر حمایت کامل واشنگتن از این انتخابات را به اطلاع مقامات اوکراینی رساند.

سفر آقای بایدن به اوکراین در حالی صورت می گیرد که اختلافات بین این کشور و روسیه پس از کشته شدن چهار تن در شرق اوکراین دوباره اوج گرفته است.

اوکراین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا هفته پیش در شهر ژنو توافق کردند تا برای کاستن از بحران اوکراین تلاش کنند. با این حال مرگ چهار تن در شهر اسلاویانسک سبب شد تا دوباره طرفین یکدیگر را برای نقش موارد توافق‌نامه ملالمت کنند.

معاون رئیس‌جمهوری امریکا، شب سه‌شنبه،‌دوم اردیبهشت‌ماه کی‌یف را به مقصد واشنگتن ترک می‌کند.
XS
SM
MD
LG